Abonnemang och prenumerationer
Ofrivillig prenumeration hos Elysse, vad kan jag göra?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Tack för att du kontaktar oss.
Om du enbart har tackat ja till provpaketet för 59 kr har du ingen skyldighet att betala mer än det. Påstår företaget att du har tackat ja eller beställt något mer är det upp till företaget att bevisa det. Detta kan du meddela företaget skriftligt, till exempel via mejl.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Du kan bestrida hela fakturan eller delvis motsvarande vad du anser är fel. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg. Din bestridan gäller oavsett om företaget svarar dig eller inte.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Retur av varorna
Du ska inte heller behöva betala returfrakt om företaget vill ha tillbaka varorna. Utan du kan då meddela företaget att dom får skicka en fraktsedel, så att du kostnadsfritt kan skicka tillbaka dom.
Anmäl till Konsumentverket
Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket om du anser att företaget har otydlig prisinformation, vilseledande marknadsföring eller oskäliga avtalsvillkor.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag tackade ja till ett provpaket på ansiktsmasker mot att jag betalade portot på 59 kr, men nu har jag fått en ny faktura på 2658 kr då företaget påstår att jag har en prenumeration. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning