Abonnemang och prenumerationer

Ofrivillig prenumeration hos Elysse, vad kan jag göra?

Fråga

Jag tackade ja till ett provpaket på ansiktsmasker mot att jag betalade portot på 59 kr, men nu har jag fått en ny faktura på 2658 kr då företaget påstår att jag har en prenumeration. Vad ska jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Tack för att du kontaktar oss.
 
Om du enbart har tackat ja till provpaketet för 59 kr har du ingen skyldighet att betala mer än det. Påstår företaget att du har tackat ja eller beställt något mer är det upp till företaget att bevisa det. Detta kan du meddela företaget skriftligt, till exempel via mejl.
 
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Du kan bestrida hela fakturan eller delvis motsvarande vad du anser är fel. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg. Din bestridan gäller oavsett om företaget svarar dig eller inte.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider kan du inte få betalningsanmärkning.

Mer om att bestrida en felaktig faktura
 
Retur av varorna
Du ska inte heller behöva betala returfrakt om företaget vill ha tillbaka varorna. Utan du kan då meddela företaget att dom får skicka en fraktsedel, så att du kostnadsfritt kan skicka tillbaka dom.

Anmäl till Konsumentverket
Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket om du anser att företaget har otydlig prisinformation, vilseledande marknadsföring eller oskäliga avtalsvillkor.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej,



Jag vill uppdatera mitt ärende med diarienummer ANM 2025/XXXXX gällande företaget Elysse / EcomLabz AB.



Företaget har nu skickat ett nytt mejl där de upprepar att det handlar om ett abonnemang, trots att jag redan har bestridit fakturorna och förklarat att jag endast tackade ja till ett testpaket för 59 kr.



De har dessutom skickat ett nytt mejl med texten “Din order är på väg – Elysse Ansiktsmask 20 pack”, trots att jag inte har beställt något mer. Jag har alltså fått en ny leverans på väg som jag inte samtyckt till.



Jag känner mig orolig eftersom företaget fortsätter kräva betalning och skicka produkter trots mitt bestridande.


Jag vill gärna få råd om vad jag ska göra nu och hur jag ska agera om de fortsätter eller om ärendet går vidare till inkasso eller Kronofogden.

Elaha

Svar från Konsumentverket

Hej Elaha,

Om du enbart har tackat ja till provpaketet för 59 kr har du ingen skyldighet att betala mer än det. Påstår företaget att du har tackat ja eller beställt något mer är det upp till företaget att bevisa det.

Om du får inkassokrav
Ibland vänder sig företag till inkassobolag för att få hjälp med att kräva in betalningen. Att du får ett inkassokrav betyder inte att du måste betala. Det betyder heller inte att du fått eller kommer få en betalningsanmärkning.

Du kan bestrida ett inkassokrav på samma sätt som du bestrider en vanlig faktura, men behöver skicka din bestridan till inkassobolaget som skickat kravet. Det är viktigt att du talar om varför du bestrider kravet. Bestrid skriftligen, till exempel via mejl.

Om du får ett betalningsföreläggande från Kronofogden
Ibland vänder sig företag till Kronofogden för att få hjälp med att kräva betalt. Men du har fortfarande möjlighet att bestrida. Kronofogden bedömer inte om företaget har rätt att kräva betalt av dig eller inte. Därför är det viktigt att du meddelar Kronofogden att du bestrider kravet om du tycker det är felaktigt.

Om du inom svarstiden meddelar Kronofogden att kravet är felaktigt får du ingen betalningsanmärkning. Det är om du inte gör något, alltså varken betalar eller meddelar att kravet är felaktigt, som Kronofogden meddelar ett så kallat utslag (beslut).

Om företaget vill gå vidare med ärendet
Bestrider du kravet från Kronofogden informerar Kronofogden företaget om att du tycker kravet är felaktigt. Om företaget inte håller med kan de begära att Kronofogden lämnar över ärendet till tingsrätten. Då måste de kunna visa i tingsrätten att du tackat ja till ett abonnemang.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Jag är en av MÅNGA som gått på denna bluff, allt som skrivs stämmer in på mig. Det kan väl inte vara möjligt att de kan lyckas med denna indrivning??

Ann-katrin

Svar från Konsumentverket

Hej Ann-katrin,

Tack för din fråga.

Du har, som tidigare angetts här i tråden, rätt att bestrida en faktura du anser är felaktig. Vad som händer sen beror på vilken väg företaget väljer att gå. ​

Gällande inkassokrav
Om du protesterar mot ett inkassokrav och har en saklig grund för det  ska inkassobolaget snabbt utreda saken, kontakta företaget som står bakom kravet och sedan ge dig ett besked om vad de kommit fram till. En saklig invändning betyder att du har en rimlig anledning att säga att kravet är fel. Det kan till exempel vara att du inte har beställt det företaget påstår.

Kommer ni inte överens kan ärendet prövas i domstol om företaget eller inkassobolaget ansöker om stämning. ​Hur det skulle gå i en sådan process kan vi inte bedöma. Vi ger oberoende vägledning och därmed generell information. 

I övrigt hänvisar jag till mina kollegors tidigare svar gällande till exempel att bestrida ett krav från Kronofogden. 

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare