Abonnemang och prenumerationer
Ofrivillig prenumeration hos Elysse, vad kan jag göra?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Tack för att du kontaktar oss.
Om du enbart har tackat ja till provpaketet för 59 kr har du ingen skyldighet att betala mer än det. Påstår företaget att du har tackat ja eller beställt något mer är det upp till företaget att bevisa det. Detta kan du meddela företaget skriftligt, till exempel via mejl.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Du kan bestrida hela fakturan eller delvis motsvarande vad du anser är fel. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg. Din bestridan gäller oavsett om företaget svarar dig eller inte.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Retur av varorna
Du ska inte heller behöva betala returfrakt om företaget vill ha tillbaka varorna. Utan du kan då meddela företaget att dom får skicka en fraktsedel, så att du kostnadsfritt kan skicka tillbaka dom.
Anmäl till Konsumentverket
Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket om du anser att företaget har otydlig prisinformation, vilseledande marknadsföring eller oskäliga avtalsvillkor.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag vill uppdatera mitt ärende med diarienummer ANM 2025/XXXXX gällande företaget Elysse / EcomLabz AB.
Företaget har nu skickat ett nytt mejl där de upprepar att det handlar om ett abonnemang, trots att jag redan har bestridit fakturorna och förklarat att jag endast tackade ja till ett testpaket för 59 kr.
De har dessutom skickat ett nytt mejl med texten “Din order är på väg – Elysse Ansiktsmask 20 pack”, trots att jag inte har beställt något mer. Jag har alltså fått en ny leverans på väg som jag inte samtyckt till.
Jag känner mig orolig eftersom företaget fortsätter kräva betalning och skicka produkter trots mitt bestridande.
Jag vill gärna få råd om vad jag ska göra nu och hur jag ska agera om de fortsätter eller om ärendet går vidare till inkasso eller Kronofogden.
Elaha
Svar från Konsumentverket
Hej Elaha,
Om du enbart har tackat ja till provpaketet för 59 kr har du ingen skyldighet att betala mer än det. Påstår företaget att du har tackat ja eller beställt något mer är det upp till företaget att bevisa det.
Om du får inkassokrav
Ibland vänder sig företag till inkassobolag för att få hjälp med att kräva in betalningen. Att du får ett inkassokrav betyder inte att du måste betala. Det betyder heller inte att du fått eller kommer få en betalningsanmärkning.
Du kan bestrida ett inkassokrav på samma sätt som du bestrider en vanlig faktura, men behöver skicka din bestridan till inkassobolaget som skickat kravet. Det är viktigt att du talar om varför du bestrider kravet. Bestrid skriftligen, till exempel via mejl.
Om du får ett betalningsföreläggande från Kronofogden
Ibland vänder sig företag till Kronofogden för att få hjälp med att kräva betalt. Men du har fortfarande möjlighet att bestrida. Kronofogden bedömer inte om företaget har rätt att kräva betalt av dig eller inte. Därför är det viktigt att du meddelar Kronofogden att du bestrider kravet om du tycker det är felaktigt.
Om du inom svarstiden meddelar Kronofogden att kravet är felaktigt får du ingen betalningsanmärkning. Det är om du inte gör något, alltså varken betalar eller meddelar att kravet är felaktigt, som Kronofogden meddelar ett så kallat utslag (beslut).
Om företaget vill gå vidare med ärendet
Bestrider du kravet från Kronofogden informerar Kronofogden företaget om att du tycker kravet är felaktigt. Om företaget inte håller med kan de begära att Kronofogden lämnar över ärendet till tingsrätten. Då måste de kunna visa i tingsrätten att du tackat ja till ett abonnemang.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag är en av MÅNGA som gått på denna bluff, allt som skrivs stämmer in på mig. Det kan väl inte vara möjligt att de kan lyckas med denna indrivning??
Ann-katrin
Svar från Konsumentverket
Hej Ann-katrin,
Tack för din fråga.
Du har, som tidigare angetts här i tråden, rätt att bestrida en faktura du anser är felaktig. Vad som händer sen beror på vilken väg företaget väljer att gå.
Gällande inkassokrav
Om du protesterar mot ett inkassokrav och har en saklig grund för det ska inkassobolaget snabbt utreda saken, kontakta företaget som står bakom kravet och sedan ge dig ett besked om vad de kommit fram till. En saklig invändning betyder att du har en rimlig anledning att säga att kravet är fel. Det kan till exempel vara att du inte har beställt det företaget påstår.
Kommer ni inte överens kan ärendet prövas i domstol om företaget eller inkassobolaget ansöker om stämning. Hur det skulle gå i en sådan process kan vi inte bedöma. Vi ger oberoende vägledning och därmed generell information.
I övrigt hänvisar jag till mina kollegors tidigare svar gällande till exempel att bestrida ett krav från Kronofogden.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag tackade ja till ett provpaket på ansiktsmasker mot att jag betalade portot på 59 kr, men nu har jag fått en ny faktura på 2658 kr då företaget påstår att jag har en prenumeration. Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning