El och energi

Problem med solceller efter installation av batteri. Vad gäller?

Fråga

Jag har anlitat ett företag att installera batterier till min befintliga solcellsanläggning. Efter installationen har jag fått problem. Anläggningen funkar inte längre som den ska. Företaget som installerat batterierna menar att felet inte beror på dem. Vad ska jag göra nu?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vem du ska klaga och ställa dina krav till beror på vad som hänt, varför anläggningen inte fungerar.

  • Är det företaget som installerat batteriet som gjort fel ska du vända dig till dem igen.
  • Har du köpt batterierna separat och det är fel på batterierna ska du rikta dina krav till företaget du köpt batterierna av.
  • Beror felet i stället på något i den ursprungliga installationen av solcellsanläggningen behöver du vända dig till företaget som utförde det arbetet.
Har någon av dessa företag gjort fel ska de rätta till felet inom skälig tid och utan kostnad för dig.

Du behöver kunna visa att det finns ett fel på din anläggning. Det är därför bra om du kan dokumentera felet. Kanske det går att filma till exempel.

Om det är du eller företaget som behöver bevisa vad felet beror på kan vi inte svara på. Här behöver det göras en bedömning om det ses som du köpt en vara eller en tjänst. Rör det sig om en tjänst är det du som har bevisbördan. Ses det som du köpt en vara är det istället företaget som har bevisbördan de två första åren.

Mer om blandade avtal

Behöver du styrka vad felet beror på kan en oberoende besiktning eller felsökning vara en idé. Tänk på att det ska göras av en fackman och att du ber om ett skriftligt utlåtande.

Tänk också på att ha skriftlig kontakta med företaget du anser gjort fel. Spara en kopia så du kan visa vad du framfört och när.

Kommunal konsumentvägledning
Om du behöver ytterligare stöd och råd är ett tips är att kontakta din kommun för att se erbjuder konsumentvägledning. De kan nämligen i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök kommunal konsumentvägledning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare