Resor

UD avråder från resor till Tanzania. Får vi pengarna tillbaka?

Fråga

Jag har läst att UD avråder från resor till Tanzania. Vår familj har en resa inbokad och vill nu avboka på grund av detta. Har vi rätt att få pengarna tillbaka?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vad ni har rätt till beror på vilken typ av resa ni bokat och om avrådan har direkt påverkan på er resa.

Om ni bokat en paketresa
Under extraordinära omständigheter finns det en möjlighet att avboka en paketresa utan kostnad. En avrådan från UD ska ses som en sådan omständighet.

Gäller avrådan ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka. Förklara att det beror på UD:s avrådan och skicka med dokumentation som stödjer det.

Om att ångra, avbeställa eller omboka en paketresa

Kommer ni inte överens med arrangören kan ni göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Om ni bokat flyg och hotell separat
Har ni köpt flygbiljetter och bokat hotell separat är det inte säkert att ni kan få pengarna tillbaka vid en avbokning. Då är det i stället villkoren för flygbiljetterna och hotellbokningen som styr vad ni har rätt till.  

Kontakta i sådant fall flygbolaget och hotellet för att se vilka möjligheter ni har.

Undersök även vad som gäller kopplat till de försäkringar ni har.

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Tack för i informationen.

Hur långt i förväg kan man avboka om avrådan gäller "tills vidare"? Vi har bokat en resa i januari 2026.

Lena

Svar från Konsumentverket

Hej Lena,

Tack för din fråga!

Om avrådan gäller för ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka. 

Eftersom det i nuläget inte finns något slutdatum för när avrådan slutar gälla kan du kontakta paketresearrangören och argumentera för en avbokning om ni önskar det. 

Kommer ni inte överens får ärendet prövas, exempelvis hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). 

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Skall resa till Tanzania i slutet av december men resebyrån vill ha slutbetalning 30 dagar innan avresan, behöver jag betala om UD avrådan fortfarande gäller när betalningen skall ske

Lennart

Svar från Konsumentverket

Hej Lennart,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Om avrådan fortfarande gäller ditt avresedatum (samt den region du ska resa till) när du ska slutbetala kan du kontakta paketresearrangören och meddela att du vill avboka resan och få en återbetalning.


Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

Vi har en paketresa bokad till Tanzania med en researrangör i slutet av december och har hört att det eventuellt kan uppstå nya oroligheter i Tanzania i samband med självständighetsdagen den 9/12. Om det skulle komma en ny avrådan från att resa, vill vi veta hur våra rättigheter ser ut. Har vi möjlighet att avboka direkt när avrådan utfärdas (även om det är några veckor kvar), eller behöver vi vänta och se om den fortfarande gäller när avresedatumet närmar sig?

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej Maria,

När en avrådan gäller för ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka. 

Så länge ditt datum inte omfattas av avrådan får du avvakta med avbokning.

Det kanske kan variera vad arrangörerna erbjuder. Du kan alltid höra efter om du kan avboka i din situation även om inte ditt datum omfattas. Säger de nej behöver du dock avvakta.

Vänligen.

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej och tack så mycket för er snabba återkoppling! En följdfråga på det, om avrådan är "tills vidare" så vet vi ju inte hur länge den kommer att ligga kvar. Om vi har vår resa bokad två veckor efter en eventuell avrådan - betyder det då att vi måste avvakta med att avboka tills några dagar innan avresa (om nu inte researrangören tillåter oss att avboka innan)?

Vänligen,
Maria

Maria

Svar från Konsumentverket

Hej,

Vi kan inte svara på hur länge/hur nära avresa ni måste vänta för att kunna motivera att er resa påverkas av avrådan när den gäller tillsvidare. 

Du kan argumentera för att få avboka nu om det står tillsvidare och är ganska nära avresa men vi kan inte avgöra om du har rätt att kräva det.

Om företaget nekar avbokning nu och säger att ni behöver avvakta kan du avvakta och se om avrådan ligger kvar så att du får avboka lite närmre inpå.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare