Resor
UD avråder från resor till Tanzania. Får vi pengarna tillbaka?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad ni har rätt till beror på vilken typ av resa ni bokat och om avrådan har direkt påverkan på er resa.
Om ni bokat en paketresa
Under extraordinära omständigheter finns det en möjlighet att avboka en paketresa utan kostnad. En avrådan från UD ska ses som en sådan omständighet.
Gäller avrådan ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka. Förklara att det beror på UD:s avrådan och skicka med dokumentation som stödjer det.
Om att ångra, avbeställa eller omboka en paketresa
Kommer ni inte överens med arrangören kan ni göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Om ni bokat flyg och hotell separat
Har ni köpt flygbiljetter och bokat hotell separat är det inte säkert att ni kan få pengarna tillbaka vid en avbokning. Då är det i stället villkoren för flygbiljetterna och hotellbokningen som styr vad ni har rätt till.
Kontakta i sådant fall flygbolaget och hotellet för att se vilka möjligheter ni har.
Undersök även vad som gäller kopplat till de försäkringar ni har.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Tack för i informationen.
Hur långt i förväg kan man avboka om avrådan gäller "tills vidare"? Vi har bokat en resa i januari 2026.
Lena
Svar från Konsumentverket
Hej Lena,
Tack för din fråga!
Om avrådan gäller för ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka.
Eftersom det i nuläget inte finns något slutdatum för när avrådan slutar gälla kan du kontakta paketresearrangören och argumentera för en avbokning om ni önskar det.
Kommer ni inte överens får ärendet prövas, exempelvis hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Skall resa till Tanzania i slutet av december men resebyrån vill ha slutbetalning 30 dagar innan avresan, behöver jag betala om UD avrådan fortfarande gäller när betalningen skall ske
Lennart
Svar från Konsumentverket
Hej Lennart,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Om avrådan fortfarande gäller ditt avresedatum (samt den region du ska resa till) när du ska slutbetala kan du kontakta paketresearrangören och meddela att du vill avboka resan och få en återbetalning.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Vi har en paketresa bokad till Tanzania med en researrangör i slutet av december och har hört att det eventuellt kan uppstå nya oroligheter i Tanzania i samband med självständighetsdagen den 9/12. Om det skulle komma en ny avrådan från att resa, vill vi veta hur våra rättigheter ser ut. Har vi möjlighet att avboka direkt när avrådan utfärdas (även om det är några veckor kvar), eller behöver vi vänta och se om den fortfarande gäller när avresedatumet närmar sig?
Maria
Svar från Konsumentverket
Hej Maria,
När en avrådan gäller för ert avresedatum kan ni skriftligen kontakta paketresearrangören och meddela att ni vill avboka och få pengarna tillbaka.
Så länge ditt datum inte omfattas av avrådan får du avvakta med avbokning.
Det kanske kan variera vad arrangörerna erbjuder. Du kan alltid höra efter om du kan avboka i din situation även om inte ditt datum omfattas. Säger de nej behöver du dock avvakta.
Vänligen.
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Hej och tack så mycket för er snabba återkoppling! En följdfråga på det, om avrådan är "tills vidare" så vet vi ju inte hur länge den kommer att ligga kvar. Om vi har vår resa bokad två veckor efter en eventuell avrådan - betyder det då att vi måste avvakta med att avboka tills några dagar innan avresa (om nu inte researrangören tillåter oss att avboka innan)?
Vänligen,
Maria
Maria
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vi kan inte svara på hur länge/hur nära avresa ni måste vänta för att kunna motivera att er resa påverkas av avrådan när den gäller tillsvidare.
Du kan argumentera för att få avboka nu om det står tillsvidare och är ganska nära avresa men vi kan inte avgöra om du har rätt att kräva det.
Om företaget nekar avbokning nu och säger att ni behöver avvakta kan du avvakta och se om avrådan ligger kvar så att du får avboka lite närmre inpå.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har läst att UD avråder från resor till Tanzania. Vår familj har en resa inbokad och vill nu avboka på grund av detta. Har vi rätt att få pengarna tillbaka?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning