Övriga områden

Lämnat in klocka på reparation. Hur länge måste företaget förvara den?

Fråga

Jag lämnade in min klocka på reparation hos ett företag för mer än ett år sedan. Jag fick information om att reparationen var klar, men jag glömde bort att hämta den. Nu när jag åkte dit för att hämta klockan säger företaget att klockan inte finns kvar. Företaget har inte hört av sig under den här tiden och bett mig hämta klockan.

Hur länge är företaget skyldig att förvara klockan? Kan företaget göra sig av med klockan utan att meddela mig först?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det beror på. 

Det finns en specifik lag som reglerar detta. Lagen heter "Lag om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats".

Lagen säger att företaget får sälja din klocka om avtalet mellan er har slutförts och företaget uppmanat dig att hämta klockan. Om du tre månader efter uppmaningen inte hämtat klockan kan företaget sälja den.

Företaget behöver inte skicka en uppmaning till dig om det gått mer än ett år sedan avtalet avslutades och värdet på klockan är mindre än en hundradel av prisbasbeloppet. 

Lag om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats | Riksdagen

Ersättning
Har företaget inte följt lagen kan du ha rätt att kräva ersättning för klockan.

Ta gärna skriftlig kontakt med företaget, exempelvis via mejl. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Mer information och gör en anmälan | ARN

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare