Övriga områden
Får inte betalt för guldet jag sålt. Vad ska jag göra?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du har rätt att få det ni kommit överens om. När du blivit lovad en utbetalning men det har dragit ut på tiden kan du kontakta företaget skriftligen och ställa dina krav på utbetalning (om du inte redan gjort det). Mejl fungerar bra.
Betalningsföreläggande
Om företaget har lovat dig utbetalning men du tycker att det dröjer för länge kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande är ett sätt att få hjälp med att få betalt av någon som är skyldig dig pengar.
Ta kontakt med Kronofogden för att få mer information om hur det går till och vad det kostar. Tänk på att avgiften Kronofogden tar ut kan du också kräva att företaget ska ersätta dig för.
Prövning i domstol
Om Kronofogden inte kan kräva in pengar från företaget behöver du pröva ärendet i tingsrätten.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag skickade in några guldsmycken för värdering och försäljning till ett företag.
Efter värderingen fick jag besked om att jag skulle få en viss summa för guldet inom en vecka men nu har det gått 14 dagar och jag har fortfarande inte fått några pengar.
Vad kan jag göra?
Exempel på fråga till vägledningen