Reklamation och garanti

Kan jag reklamera fel och få en ny vara när jag köpt den på rea?

Fråga

Jag har köpt en dammsugare på rea på Black Friday och nu efter några veckor har den slutat att fungera. Jag har kontaktat företaget och klagat på felet.


Företaget godkänner reklamationen men de säger att jag bara kan häva köpet och få pengarna tillbaka. Jag trodde att man kunde få dammsugaren reparerad eller en ny dammsugare av samma märke och modell. Den dammsugare jag köpte var på stor rabatt och idag finns inte en likadan att köpa till samma låga pris.


Företaget säger att eftersom jag köpt dammsugaren på rea kan jag inte få en ny utan att betala för mellanskillnaden. Jag vill såklart inte behöva betala fullpris för att få en ny när jag köpt den på rea. Det är ju företaget som är ansvariga för felet.


Vad har jag rätt till i denna situation?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Du har rätt att reklamera även om du köpt en vara på rea. Det spelar ingen roll om varan är på rea eller inte så länge det handlar om ett ursprungligt fel. Att felet är ursprungligt innebär att felet fanns redan vid köpet även om det visar sig senare. 

När du reklamerar kan du i första hand ställa krav på att få din dammsugare reparerad eller få en ny felfri dammsugare. Det kan du argumentera för enligt konsumentköplagen. Om du skulle få en ny dammsugare och denna har ett högre pris än när du köpte den ska du ändå inte behöva betala för mellanskillnaden eftersom du inte ska drabbas av några extra kostnader vid en reklamation.

Om företaget ändå säger att du enbart kan häva köpet och få pengarna tillbaka kan du göra ett täckningsköp.

Täckningsköp
Om köpet hävs och du tvingas köpa dammsugaren till ett högre pris hos ett annat företag, kan du ha rätt att kräva mellanskillnaden från det första företaget. Det kallas för att göra ett täckningsköp. Men det måste vara fråga om en likvärdig dammsugare och att du inte väljer det dyraste alternativet. Det nya köpet måste göras inom rimlig tid efter att köpet hävts.

Tänk på att alltid kontakta företaget skriftligen, exempelvis via mejl. Då har du kvar bevis på att du har ställt krav och när du har gjort det. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget angående din reklamation eller ersättning för täckningsköpet. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare