Fordon

Bokade hyrbil och tvingades köpa försäkring vid hämtning

Logotyp för Konsument Europa och ECC-nätverket

Fråga

Jag bokade en hyrbil online av ett spanskt företag. På hemsidan stod det att debetkort skulle accepteras så länge man hade tillräckligt med pengar för en deposition.

När jag kom för att hämta ut bilen fick jag beskedet att mitt betalkort inte alls gick att använda, trots att jag hade tillräckligt med pengar.  Företaget försökte inte ens använda kortet. För att få hyra bilen krävde de istället att jag skulle lägga till en försäkring. Försäkringen kostade flera 100 euros. 

Har jag rätt att klaga och få tillbaka pengarna?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det finns ingen specifik lagstiftning gällande biluthyrning. Därför är det avtalet mellan dig och biluthyrningsföretaget som avgör vad som gäller. Om företagets villkor säger att de accepterar debetkort ska det följas.

Försäkring är normalt ett frivilligt tillval när du hyr bil. Upplever du att inte fick välja utan tvingades ta ut en extra försäkring så kan du begära återbetalning för den kostnaden. 

Kontakta företaget skriftligen och spara all dokumentation. 

Konsument Europa 
Får du nej eller inget svar alls från biluthyraren kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag). 

Hur du kontaktar Konsument Europa

Tvistlösningsorganet ECRCS
Du kan även ha möjlighet att få tvist mellan dig och uthyraren prövad via det alternativa tvistlösningsorganet European Car Rental Conciliation Service (ECRCS). 

För att ECRCS ska kunna pröva tvisten behöver hyrbilsföretaget vara anslutet till tvistlösningsorganet.  Det är kostnadsfritt att få sitt ärende prövat hos ECRCS.  

Till ECRCS webbplats

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare