Fordon
Bokade hyrbil och tvingades köpa försäkring vid hämtning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det finns ingen specifik lagstiftning gällande biluthyrning. Därför är det avtalet mellan dig och biluthyrningsföretaget som avgör vad som gäller. Om företagets villkor säger att de accepterar debetkort ska det följas.
Försäkring är normalt ett frivilligt tillval när du hyr bil. Upplever du att inte fick välja utan tvingades ta ut en extra försäkring så kan du begära återbetalning för den kostnaden.
Kontakta företaget skriftligen och spara all dokumentation.
Konsument Europa
Får du nej eller inget svar alls från biluthyraren kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden (under förutsättning att det finns tillräckligt med underlag).
Hur du kontaktar Konsument Europa
Tvistlösningsorganet ECRCS
Du kan även ha möjlighet att få tvist mellan dig och uthyraren prövad via det alternativa tvistlösningsorganet European Car Rental Conciliation Service (ECRCS).
För att ECRCS ska kunna pröva tvisten behöver hyrbilsföretaget vara anslutet till tvistlösningsorganet. Det är kostnadsfritt att få sitt ärende prövat hos ECRCS.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag bokade en hyrbil online av ett spanskt företag. På hemsidan stod det att debetkort skulle accepteras så länge man hade tillräckligt med pengar för en deposition.
När jag kom för att hämta ut bilen fick jag beskedet att mitt betalkort inte alls gick att använda, trots att jag hade tillräckligt med pengar. Företaget försökte inte ens använda kortet. För att få hyra bilen krävde de istället att jag skulle lägga till en försäkring. Försäkringen kostade flera 100 euros.
Har jag rätt att klaga och få tillbaka pengarna?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning