Bostad och hantverkare

Ångra påbörjad takrenovering efter dörrförsäljning. Vad gäller?

Fråga

Ett företag som utför takrenoveringar knackade på hemma hos mig. De sa att mitt tak hade stora brister, att det fanns risk för läckande och därmed skador. Jag blev stressad över detta och tackade ja till deras erbjudande att hjälpa mig fixa mitt tak. Någon dag senare kom de och satte upp en ställning.

Nu när jag vill ångra mig säger företaget att jag kommer behöver betala för hyra av ställning. Det var en hög kostnad. Får de verkligen göra så här?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

I vissa fall kan företaget ha rätt att ta betalt för den del av tjänsten de hunnit utföra fram till att du ångrat dig.

För att företaget ska ha rätt till betalning krävs det:

  1. att du uttryckligen har begärt att tjänsten ska börja utföras under ångerfristen, samt
  2. att företaget gett dig rätt och tillräcklig information om ångerrätten.

Begäran ska lämnas i varaktig form
När du och företaget ingår avtal hemma hos dig måste din begäran om att tjänsten ska påbörjas lämnas i en varaktig form. Det betyder att bekräftelsen på att du begärt att jobbet ska starta inom ångerfristen ska lämnas i en form som kan sparas, till exempel på papper, via e-post eller sms.

Krav på information
Den information företaget måste ge dig om ångerrätten är:

  1. Om det finns en ångerrätt, inom vilken tid du behöver ångra dig, hur du gör för att ångra dig samt att det finns ett standardformulär för ångerrätt som du kan använda.
  2. Att du är skyldig att ersätta näringsidkaren för jobb de hunnit utföra innan du ångrar dig.

Du måste dessutom få informationen på ett sätt som gör att du kan spara och läsa den.
Har företaget inte uppfyllt allt detta har de inte rätt att kräva att du ska betala för det som utförts fram tills du ångrade dig.

Protestera mot felaktig faktura
Får du en faktura du anser är felaktig kan du bestrida den eller betala under protest.

I vår guide kan du läsa mer:
Om att betala under protest eller bestrida en felaktig faktura

Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med att kika på ditt avtal? Då är ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan ha möjlighet att hjälpa till med det. De kan även i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare