Bostad och hantverkare
Ångra påbörjad takrenovering efter dörrförsäljning. Vad gäller?
Svar från Konsumentverket
Hej,
I vissa fall kan företaget ha rätt att ta betalt för den del av tjänsten de hunnit utföra fram till att du ångrat dig.
För att företaget ska ha rätt till betalning krävs det:
- att du uttryckligen har begärt att tjänsten ska börja utföras under ångerfristen, samt
- att företaget gett dig rätt och tillräcklig information om ångerrätten.
Begäran ska lämnas i varaktig form
När du och företaget ingår avtal hemma hos dig måste din begäran om att tjänsten ska påbörjas lämnas i en varaktig form. Det betyder att bekräftelsen på att du begärt att jobbet ska starta inom ångerfristen ska lämnas i en form som kan sparas, till exempel på papper, via e-post eller sms.
Krav på information
Den information företaget måste ge dig om ångerrätten är:
- Om det finns en ångerrätt, inom vilken tid du behöver ångra dig, hur du gör för att ångra dig samt att det finns ett standardformulär för ångerrätt som du kan använda.
- Att du är skyldig att ersätta näringsidkaren för jobb de hunnit utföra innan du ångrar dig.
Du måste dessutom få informationen på ett sätt som gör att du kan spara och läsa den.
Har företaget inte uppfyllt allt detta har de inte rätt att kräva att du ska betala för det som utförts fram tills du ångrade dig.
Protestera mot felaktig faktura
Får du en faktura du anser är felaktig kan du bestrida den eller betala under protest.
I vår guide kan du läsa mer:
Om att betala under protest eller bestrida en felaktig faktura
Kommunal konsumentvägledning
Vill du ha hjälp med att kika på ditt avtal? Då är ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan ha möjlighet att hjälpa till med det. De kan även i vissa fall hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Ett företag som utför takrenoveringar knackade på hemma hos mig. De sa att mitt tak hade stora brister, att det fanns risk för läckande och därmed skador. Jag blev stressad över detta och tackade ja till deras erbjudande att hjälpa mig fixa mitt tak. Någon dag senare kom de och satte upp en ställning.
Nu när jag vill ångra mig säger företaget att jag kommer behöver betala för hyra av ställning. Det var en hög kostnad. Får de verkligen göra så här?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning