Fordon
Har jag rätt att få tillbaka pengar när Konsumentverket anmäler DNB till ARN?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Det stämmer att Konsumentombudsmannen (KO) på Konsumentverket har anmält DNB till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). KO har valt att anmäla eftersom Patent- och marknadsdomstolen tidigare kommit fram till att DNB haft ett oskäligt avtalsvillkor angående prisjusteringar.
KO anser därför att de personer som drabbats har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket.
För vem gäller anmälan?
Anmälan till ARN gäller de konsumenter som ingått ett privatleasingavtal med DNB under perioden maj 2020 till februari 2023. KO kommer föra talan för alla berörda. Det betyder att du i detta läge inte behöver göra något alls.
Kommer du att få tillbaka pengarna?
I nuläget vet vi inte om Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kommer att pröva ärendet och vad de i så fall kommer att besluta.
Skulle ARN hålla med KO kan du ha rätt att få tillbaka pengar - så länge du ingick ditt avtal under den aktuella tidsperioden och DNB i ditt fall använt det oskäliga avtalsvillkoret.
Vi kommer att uppdatera detta svar när vi har mer information.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Frågan är stängd!
Frågan är stängd, därför går det inte att ställa en följdfråga eller lämna kommentarer längre.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har leasat en bil via DNB Finans. Nu har jag läst att Konsumentverket har anmält företaget till ARN.
Jag tycker att jag har betalat för mycket för min leasingbil och vill ha tillbaka pengar. Kan ARN:s beslut hjälpa mig?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning