Abonnemang och prenumerationer
Svårt att säga upp avtal. Vad gäller?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du ska kunna säga upp avtalet på det sätt som passar dig bäst. Ett företag får inte begränsa dina möjligheter att säga upp ett avtal.
Om du via mejl har meddelat att du vill säga upp ditt avtal, räknas det. Företaget behöver inte svara eller bekräfta ditt mejl för att din uppsägning ska vara giltig.
Skriftlig uppsägning
Du har bevisbördan när du säger upp ett avtal. Det innebär att du måste kunna visa att du har meddelat företaget om uppsägningen och när du gjorde det. Ett bra sätt är att skriftligen kontakta företaget och spara en kopia av meddelandet.
Faktura trots uppsagt avtal
Skickar företaget en faktura trots att din bindningstid och uppsägningstid är slut, kan du bestrida fakturan. Det innebär att du meddelar att du protesterar mot betalningskravet.
Om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har försökt säga upp mitt mobilabonnemang. Jag har mejlat flera gånger utan att få svar. På företagets webbplats står det att de vill att jag ringer. Jag har även försökt med det. Men när jag ringt har det varit så långa köer att jag inte kommit fram.
Vad ska jag göra?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning