Abonnemang och prenumerationer

Svårt att säga upp avtal. Vad gäller?

Fråga

Jag har försökt säga upp mitt mobilabonnemang. Jag har mejlat flera gånger utan att få svar. På företagets webbplats står det att de vill att jag ringer. Jag har även försökt med det. Men när jag ringt har det varit så långa köer att jag inte kommit fram.

Vad ska jag göra?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej, 

Du ska kunna säga upp avtalet på det sätt som passar dig bäst. Ett företag får inte begränsa dina möjligheter att säga upp ett avtal.  

Om du via mejl har meddelat att du vill säga upp ditt avtal, räknas det. Företaget behöver inte svara eller bekräfta ditt mejl för att din uppsägning ska vara giltig.

Skriftlig uppsägning 
Du har bevisbördan när du säger upp ett avtal. Det innebär att du måste kunna visa att du har meddelat företaget om uppsägningen och när du gjorde det. Ett bra sätt är att skriftligen kontakta företaget och spara en kopia av meddelandet. 

Faktura trots uppsagt avtal 
Skickar företaget en faktura trots att din bindningstid och uppsägningstid är slut, kan du bestrida fakturan. Det innebär att du meddelar att du protesterar mot betalningskravet. 

Om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare