Konsument Växjö

För dig som bor i Växjö kommun.

Konsumentvägledarna vet vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument. Du kan få hjälp med • information och tips inför köp av varor och tjänster • att ta reda på dina rättigheter och skyldigheter • tips på vad du bör tänka på när du framför klagomål på en vara eller tjänst • att ta nästa steg i en tvist. Rådgivningen är kostnadsfri.

Våra tjänster

  • Informerar företagare om konsumentfrågor
  • Ger konsumenter vägledning i frågor om köp av varor och tjänster

Kontaktuppgifter

Telefon:

0470-410 00

E-postadress:

konsument@vaxjo.se

Postadress:

Box 1222
35112 Växjö

Besöksadress:

Sandgärdsgatan 26 C, arbete och välfärd
35250 Växjö

Besökstider: Endast bokade besök. Man kan boka genom vår e-tjänst (måste ha BankID) eller skriva till konsument@vaxjo.se. Lämna namn och telefonnummer. Det går att ringa till Växjö kommuns kontaktcenter och lämna meddelande.

Besök webbplatsen

Många kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning och kan ge ett mer personligt stöd än den nationella vägledningen samt vid behov erbjuda fysiska möten. Det är särskilt viktigt för konsumenter med särskilda behov, till exempel för personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Frågorna kan handla om hjälp med att reklamera en vara eller en tjänst och information om vilka rättigheter och skyldigheter konsumenten har. Ibland hjälper konsumentvägledarna till att tolka avtal och kan i vissa fall även medla mellan konsument och företag.

Utöver kommunal konsumentvägledning och Konsumentverkets nationella vägledning finns det flera olika organisationer som hjälper konsumenter med oberoende fakta och vägledning.

Bor du i en annan kommun

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.