Köp av ID-skydd
ID-skydd är en tjänst som hjälper dig om du blivit utsatt för ID-stöld. Men tjänsten kan inte förhindra en ID-stöld. ID-skydd säljs ofta via telefonförsäljning. Då kan du ångra köpet i 14 dagar.
ID-skydd – tänk på det här
- ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld, men kan hjälpa dig om det inträffar. 
- ID-skydd ingår i många hemförsäkringar. 
- Du kan ångra köpet av ID-skydd i 14 dagar om du köpt det över telefon. 
- Har du tackat ja till ett ID-skydd i telefon, måste du också bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att köpet ska gälla. 
Bra att veta om ID-skydd
- ID-skydd innebär att du kan få hjälp om du skulle drabbas av en ID-stöld. En ID-stöld är när någon använder dina personuppgifter utan att du vet om det, till exempel för att ta lån eller köpa saker i ditt namn. - Ett ID-skydd kan inte förhindra en ID-stöld. Men om du har ett ID-skydd kan du få råd och juridiskt stöd om du blir utsatt för en ID-stöld. - Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika företag som säljer tjänsten. Läs alltid igenom villkoren noggrant för att se vad tjänsten innebär och vad du betalar för. 
- Det är vanligt att företag som säljer ID-skydd inleder telefonsamtalet med att säga att dina personuppgifter ligger ute på nätet, och att du därför bör teckna ett ID-skydd. - Att ett företag säger att dina personuppgifter ligger ute på nätet behöver inte innebära att du blivit drabbad av en id-stöld eller id-kapning. Det är vanligt att personuppgifter finns på nätet idag. Företag kan ibland använda denna information som ett knep för att få dig att köpa ett ID-skydd. 
- Om du har en hemförsäkring har du i många fall också ett ID-skydd, då det ofta ingår i försäkringen. Vad ID-skyddet innebär kan variera mellan olika försäkringsbolag. - Om du funderar på att köpa ID-skydd, tänk först igenom detta:- Erbjuder din hemförsäkring redan någon form av ID-skydd och vad omfattar den? Det finns oftast ingen anledning att försäkra sig dubbelt genom att köpa ytterligare en tjänst.
- Vad erbjuder tjänsten du funderar på att köpa? Ibland är det sådant man enkelt själv kan göra, till exempel spärra kort.
- Misstänker du att din identitet har kapats? Då kan du själv spärra ditt personnummer via de flesta kreditupplysningsbolag som till exempel UC.
- Verkar företaget seriöst? Gå igenom webbplatsen och se efter om det finns tydlig kontaktinformation, organisationsnummer, tydliga och rimliga villkor med mera.
- Vad tycker andra konsumenter om företaget? Med en sökning på internet kan du ibland ta reda på om de verkar nöjda eller skeptiska.
 - Om hemförsäkringar och vad som ingår på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats 
- Blir du uppringd av ett företag och tackar ja till ett ID-skydd, måste du bekräfta avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska vara giltigt. Utan en skriftlig bekräftelse finns det inget giltigt avtal. Då har du inga skyldigheter mot företaget. - Hur ska ett skriftligt godkännande gå till?- Ett skriftligt godkännande ska ske efter samtalet, men kan se ut på olika sätt. - Du kan till exempel: - skriva under ett papper som du får hemskickat
- godkänna avtalet elektroniskt via e-post eller sms
- godkänna avtalet via bank-ID.
 - Företaget måste kunna bevisa att du har godkänt avtalet skriftligt, och att det skedde efter samtalet. Kan företaget inte bevisa det är du inte skyldig att betala. - Fått faktura utan skriftligt avtal- Får du en faktura från företaget som erbjudit dig att köpa ID-skydd, behöver du bara betala om ni har ett giltigt avtal. - Har du inte bekräftat avtalet skriftligt efter telefonsamtalet, är du inte skyldig att betala fakturan. Kontakta istället företaget och bestrid fakturan, det vill säga protestera mot den. 
- Har du blivit uppringd av ett företag och tackat ja till ett ID-skydd? Då har du enligt lag rätt att ångra köpet i 14 dagar från det att du ingick avtalet. Detsamma gäller om du beställt via nätet. - Du har även ångerrätt om du ingått avtalet om ID-skydd utanför företagets fasta affärslokal, till exempel hemma hos dig eller när ett företaget tillfälligt säljer ID-skydd utanför en mataffär eller på en gågata. 
- Det finns saker du själv kan göra för att minska risken för att bli utsatt för en ID-stöld. - Spärra din adress- Vid ID-stöld kan bedragare ändra din folkbokföringsadress. Till exempel för att kunna beställa varor i ditt namn och skicka dem till en annan adress. Du kan förhindra detta genom att spärra din adress så att endast du, med hjälp av e-legitimation, kan ändra adressen. - Spärra din adress på Skatteverkets webbplats - Lämna aldrig ut dina bank- eller personuppgifter- Var alltid försiktig med att lämna ut personuppgifter och bankuppgifter till andra. Lämna aldrig ut dina kortuppgifter om du inte ska köpa något. Skriv inte in kortuppgifter i mejl eller webbformulär. Lämna heller aldrig ut dina koder och inloggningsuppgifter till någon annan. - Ha koll på ditt bankkonto. Kontrollera med jämna mellanrum att det inte finns några transaktioner du inte känner igen. Kontakta din bank om något ser konstigt ut. 
Granskad: 17 april 2025