Produktsäkerhetslagen och EU:s produktsäkerhetsförordning – vad de innebär för dig som konsument

Produktsäkerhetslagen och EU-förordningen om allmän produktsäkerhet, GPSR, ställer krav på att produkter företag erbjuder konsumenter ska vara säkra. För att hindra att farliga varor och tjänster når dig finns skyldigheter företag måste uppfylla.

När gäller produktsäkerhetslagen och GPSR?

Reglerna riktar sig mot företag och gäller för alla produkter som företag erbjuder till konsumenter, om produkten inte omfattas av någon speciallagstiftning. Vissa delar av GPSR omfattar även varor där det finns speciallagstiftning.

Kravet är att varor och tjänster ska vara säkra. En vara eller tjänst är säker om den vid normal användning inte innebär någon risk, eller låg/minimal risk, för din hälsa och säkerhet.

När gäller inte produktsäkerhetslagen och GPSR?

Produktsäkerhetslagen och GPSR gäller inte, eller bara i vissa delar, om det finns speciallagstiftning för en produkt. De gäller inte heller varor som enbart är avsedda för yrkeslivet. Även sakskador och miljöskador faller utanför lagstiftningen. Exempel på en sakskada är om produkten förstört saker, till exempel möbler eller kläder.

Bestämmelser i produktsäkerhetslagen och GPSR

  • Företag ska lämna säkerhetsinformation som gör att du som konsument kan bedöma riskerna med varan eller tjänsten. Om riskerna är uppenbara behöver företaget inte lämna information.

  • Ett företag som har sålt en farlig vara eller tjänst ska så fort som möjligt informera dig som konsument. Målet med informationen är att undvika personskador. Informationen kan ske genom till exempel annonsering i tidningar och på internet.

  • En tillverkare eller annan företagare som sålt en farlig vara ska återkalla varan från återförsäljare om det krävs för att förebygga skador. Om det inte är tillräckligt ska tillverkaren även återkalla varan från dig som konsument.

    Tillverkaren ska erbjuda dig att välja mellan minst två av följande tre alternativ vid en återkallelse av en vara:

    • Reparation. Att avhjälpa felet som ger en skaderisk, till exempel genom att reparera varan.
    • Ersättning av produkten. Ta tillbaka varan och istället ge dig en motsvarande felfri vara.
    • Återbetalning. Betala tillbaka pengarna till dig.

Mer information

Granskad: 2 september 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?