Anmäla ett företag

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du kan anmäla ett företag till oss
om företaget bryter mot lagarna
som skyddar konsumenter.

När du gör en anmälan till Konsumentverket får du inte hjälp med just ditt problem.

Men din anmälan är ändå viktig.

Den kan göra att lagar och regler förändras. Då blir det bättre för alla konsumenter i framtiden.

Det här kan du anmäla till oss

  • Om du ser reklam eller annonser som lurar konsumenter.

  • Om du hittar en vara som är skadlig för konsumenter.

  • Om du har fått fel pris eller skrivit under ett avtal som är fel.

  • Om du inte fått den hjälp du har rätt till när ett tåg eller flyg blivit försenat eller inställt.

  • Om du inte fått den assistans du har rätt till på ett tåg eller ett flyg, när du har en funktionsnedsättning.

  • Reklam via e-post som du inte beställt, så kallad spam.

Det här ska din anmälan innehålla

Namnet på företaget eller produkten som du vill anmäla.

Skicka gärna med ett exempel som en annons, ett avtal eller en faktura.

Berätta kort om händelsen. Berätta också om någon skada skett.

Skicka anmälan

Du skickar anmälan med post till:

Konsumentverket Box 48 651 02 Karlstad

Du kan också skicka din anmälan på e-post till: konsumentverket@konsumentverket.se

Viktigt att veta

Konsumentverket är en statlig myndighet. Det betyder att all post som vi får är allmänna handlingar. Alla som vill får läsa en allmän handling.

Granskad: 18 december 2024