Om Konsumentverket
som arbetar för konsumenter. På Konsumentverket
arbetar ungefär 200 personer.
Riksdag och regering bestämmer
hur Konsumentverket ska arbeta.
Riksdag och regering bestämmer konsumentpolitiken.
Vår chef är generaldirektör
och även Konsumentombudsman, KO.
Konsumentverket ska se till
att det som du köper inte skadar dig,
och att reklam inte lurar dig.
Vi ska också se till att säljare
och producenter följer lagar och regler.
Du kan anmäla en säljare
som bryter mot lagarna till oss.
Vad är en konsument?
Du som köper varor är konsument.
De som gör varorna är producenter
och de som säljer varorna är säljare.
Viktigt att veta
Konsumentverket är en statlig myndighet.
Det betyder att all post som vi får
är allmänna handlingar.
Alla som vill det, får läsa en allmän handling.