Din tjänst är försenad

Detta är en sida med lättläst innehåll.

När du beställt en tjänst ska den bli klar i tid.

När är en tjänst sen?

Din tjänst är försenad
när den inte blir klar
inom den tid
du och företaget bestämt.

Ibland har ni inte bestämt någon tid.
Då räknas tjänsten som sen
om det gått mer tid än rimligt
med tanke på vilken sorts tjänst det är.

Exempel på tjänster

  • När någon reparerar din bil eller tv.

  • När någon renoverar eller målat ditt hus.

Gör så här om tjänsten är sen

Kontakta företaget.
Skriv gärna ett sms eller mejla.
Kräv att de gör klart arbetet.

I vissa fall kan du ha rätt att avbryta avtalet.
Det kallas för att häva avtalet.
Men då måste förseningen
ha stor betydelse för dig.
Till exempel om förseningen
påverkar din vardag mycket.

Avbeställa tjänsten

Påverkar inte förseningen dig mycket
kan du avbeställa tjänsten.
Det får du om tjänsten inte är avslutad.
Men du måste betala för arbete
företaget redan gjort
och för arbete företaget måste göra
trots att du avbeställt.

Även om företaget på förhand
bestämt en kostnad för avbeställning
får den inte vara högre
än vad som är rimligt.

Du får vänta med att betala

Du kan vänta med att betala
för en tjänst som inte blir klar i tid.

Ibland kan du vänta med hela betalningen
och ibland bara med en del.

Du kan vänta med att betala
så mycket det skulle kosta dig
att låta ett annat företag
göra klart arbetet.

Skriv alltid till företaget
om du väntar med att betala.
Berätta hur mycket du inte betalar.
Berätta också varför.

Spara en kopia
på det du skickar till företaget.

Företaget ska betala dina kostnader

Företaget ska betala för kostnader
du får på grund av förseningen.

Kostnader kan vara:

  • Förlorad inkomst.
    Till exempel om du måste
    vara hemma från jobbet
    för att ta emot företaget.

  • Ersättning till andra företag
    som måste vänta med sitt arbete.
    Till exempel vid större arbeten
    där flera företag är med.

Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg
som visar kostnaderna.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?