Försenat flyg
Detta är en sida med lättläst innehåll.
Blir ditt flyg försenat 
har du ibland rätt till ersättning och hjälp 
från flygbolaget. 
Du kan få ekonomisk ersättning
Har ditt flyg blivit försenat? 
Då kan du ibland ha rätt 
att få pengar av flygbolaget. 
Du kan ha rätt till kompensation 
och skadestånd.
Kompensation betyder ersättning 
för tid du förlorat.
Skadestånd betyder ersättning 
för extra kostnader du får.
Kompensation för förlorad tid
För att få kompensation 
behöver ofta EU:s regler gälla. 
EU:s regler gäller
- när du flyger från en flygplats inom EU 
- när du flyger från en flygplats utanför EU 
 till en flygplats inom EU
 med ett flygbolag som är registrerat i EU.
Reglerna gäller även för
- Norge 
- Island 
- Schweiz. 
När kan du få kompensation?
Du kan bara få pengar 
när flyget är försenat 
mer än 3 timmar. 
Hur mycket kompensation kan du få?
Hur stort belopp du får 
beror på hur lång flygresan är.
- Flygningar som är högst 1 500 kilometer: 
 250 euro
- Flygningar som är mellan 1 500–3 500 kilometer: 
 400 euro
- Flygningar som är längre än 3 500 kilometer 
 och mellan flygplatser inom EU:
 400 euro
- Flygningar som är längre än 3 500 kilometer 
 men som inte utförts helt inom EU:
 600 euro
Du ska räkna ut hur lång flygningen är 
från din startpunkt 
till slutet på din resa. 
Det spelar ingen roll 
om du mellanlandat någonstans. 
Du kan få hjälp med
att räkna ut längden på flygningen
i vår flygkalkylator.
Skadestånd som ersätter kostnader
Har du fått kostnader 
för att flyget var försenat?
Då kan du ofta få ersättning.
Då får flygbolaget betala 
för pengar du förlorat 
eller behövt lägga ut. 
Exempel på kostnader: 
- Du behövde köpa mat på flygplatsen. 
- Du missade en hotellnatt. 
- Du behövde åka till och från flygplatsen. 
- Du förlorade lön från ditt arbete. 
Du måste kunna bevisa 
vilka kostnader du haft.
Spara alla kvitton som bevis. 
När har du inte rätt till ekonomisk ersättning?
Flygbolaget behöver inte betala dig 
när förseningen beror på händelser 
flygbolaget inte kunnat undvika.
Det kallas extraordinära omständigheter.
Exempel på sådana händelser:
- Politisk instabilitet 
- Väder som gör det omöjligt att flyga 
- Säkerhetsrisker 
- Oväntade brister i flygsäkerheten 
- En strejk som påverkar flygbolagets verksamhet. 
När flygbolagets egen personal strejkar
räknas det oftast inte 
som extraordinära händelser. 
Tekniska fel på flygplanet
räknas inte heller.
Det finns inga exakta regler 
för vad som är en extraordinär omständighet. 
Det måste alltid bedömas 
från fall till fall. 
Gör så här för att kräva ersättning
1. Räkna ut vad du kan kräva
Börja med att räkna ut 
vad du kan kräva av flygbolaget. 
Det kan du göra i Flygkalkylatorn. 
2. Skicka ditt krav till flygbolaget
Skriv till flygbolaget. 
Berätta att du vill ha ersättning
för att flyget var försenat.
Vill du även ha ersättning för kostnader
ska du skriva det också. 
Då ska du skicka med kvitton 
eller annat som visar kostnaderna.
Har du rest med flera flygbolag?
Skicka kravet till det flygbolag 
som orsakade förseningen.
3. Vänta på svar från flygbolaget
När du skickat in dina krav
behöver du vänta på svar. 
Det är vanligt att det tar några veckor.
Vill du ha hjälp med ditt ärende?
Har du väntat på svar från flygbolaget
i mer än 6 veckor?
Eller säger flygbolaget nej
till att ge dig ersättning
du har rätt till?
Vi kan hjälpa dig 
ta reda på vart du ska vända dig. 
Kontakta Konsumentverkets vägledning
En del kommuner 
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.
Granskad: 19 juni 2025