Klaga på en vara

Detta är en sida med lättläst innehåll.

Du har rätt att reklamera
en vara det är fel på.
Då kontaktar du företaget
för att klaga på det som är fel.

Hur länge kan du klaga?

Du kan klaga på fel i 3 år.

Om du köpt varan från ett annat EU-land
har du minst 2 år på dig.

Du behöver klaga inom 2 månader
från det att du upptäckte felet.

Vilka fel kan du klaga på?

Du kan bara klaga på ett fel
som fanns från början,
när du köpte eller tog emot varan.

Felet behöver inte visa sig direkt.
Du kanske upptäcker felet
först efter en viss tid.

Här är några exempel på fel:

  • Varan är trasig.

  • Varan fungerar dåligt.

  • Varan är inte som den beskrevs
    när du köpte den.

  • Varan fungerar inte som den ska.
    Till exempel en regnjacka
    som inte tål vatten.

Vad kan du kräva?

I första hand kan du kräva
att företaget rättar till felet.
Då ska de laga varan
eller byta ut den felaktiga delen.
Ibland kan du istället få en ny vara.

I andra hand kan du kräva
att du istället får ett prisavdrag.
Då ska du få den summa pengar
det kostar att laga felet.

Är felet allvarligt
eller av stor betydelse?
Då kan du kräva att få häva köpet.
Då lämnar du tillbaka varan
och får pengarna tillbaka.

Du får vänta med att betala

Du kan vänta med att betala
för en vara det är fel på.
Du behöver inte betala
förrän företaget rättat till felet.

Skriv alltid till företaget
om du väntar med att betala.
Berätta hur mycket du inte betalar.
Berätta också varför.

Spara en kopia
på det du skickar till företaget.

Företaget ska betala dina kostnader

Företaget ska betala för kostnader
du får för att det är fel på varan.

Kostnader kan vara:

  • fraktkostnad för att skicka
    varan på reparation

  • kostnader för att du behövt åka
    flera gånger till butiken.

Du behöver ha kvitton, fakturor eller intyg
som visar kostnaderna.

Dokumentera felet

Fotografera eller filma
det som är fel.
Då kan du visa detta för företaget
när du klagar på felet.

Ibland finns inte något bra sätt
att dokumentera ett fel.
Då kan du berätta om felet
när du kontaktar företaget.

Skriv till företaget

Kontakta företaget för att klaga.
Skicka helst ett mejl.

I ditt mejl ska du berätta:

  • vad du köpt

  • när du gjorde köpet

  • vad som är fel på varan

  • vad du vill att företaget gör

  • om felet kostat dig pengar
    du vill ha tillbaka.

Skicka med bilder eller filmer
som visar felet.

Behöver du hjälp och vägledning?

Konsumentverkets vägledare
kan berätta mer
om vad du har rätt till
och förklara hur du ska göra.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

En del kommuner
har också konsumentvägledare.
De kan ofta hjälpa dig lite mer.

Få hjälp med konsumentfrågor från kommunen

Vill du få ärendet prövat?

Du kan anmäla ditt ärende
till myndigheten ARN.

ARN kollar på ditt ärende
och berättar hur de tycker
ärendet ska lösas.
De flesta företag följer
vad ARN säger.

För att kunna anmäla till ARN
måste företaget ha sagt nej till ditt krav
eller inte svarat alls.

Det kostar 150 kronor
att anmäla till ARN.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Granskad: 6 februari 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?