Evenemangsbiljetter - regler för företag
Här har vi samlat information om regler du som företagare behöver känna till kopplade till försäljning av evenemangsbiljetter.
Tänk på
Du som företagare är skyldig att hålla dig uppdaterad på specifik lagstiftning som gäller för ditt område, men även på allmänna marknadsrättsliga regler.
Evenemangsbiljetter
Det råder fri prissättning i Sverige. Det innebär att det är du som företagare som bestämmer priset på evenemangsbiljetterna. Det är sedan upp till konsumenten att acceptera priset eller inte. Det är dock inte tillåtet att lägga till avgifter i efterhand som inte tidigare presenterats för konsumenten. Det ska klart och tydligt anges vilket pris konsumenten ska betala.
Den fria prissättningen innebär att evenemangsbiljetter som säljs i andra hand kan bli dyrare än förstahandsbiljetter. Det behöver ditt företag informera om för att konsumenten ska kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut.
Med andrahandsförsäljning menas försäljning av biljetter från annan part än arrangören. Det är tillåtet med andrahandförsäljning av evenemangs- och konsertbiljetter i Sverige. Det är däremot inte tillåtet för företag att kringgå eventuella begränsningar, exempelvis maxantal biljetter som får köpas per person, och sälja vidare dessa biljetter till konsumenter.
Om ditt företag säljer biljetter i andra hand är det viktigt att det framgår på företagets webbplats och i avtalsvillkoren att det rör sig om andrahandsförsäljning.
Om ditt företag säljer vidare biljetter behöver du säkerställa att biljetterna är äkta. Detta för att undvika att konsumenten får problem vid exempelvis insläppet för evenemanget. Om det rör sig om falska eller ogiltiga biljetter har konsumenten rätt att få en giltig biljett. Om det inte är möjligt har konsumenten rätt att häva köpet. Att häva köpet innebär att köpet avbryts och konsumenten får tillbaka pengarna för biljetten.
Det är inte tillåtet för företag att kräva personliga biljetter. Konsumenten ska kunna nyttja biljetten trots att det kan stå ett annat namn på den.
Ångerrätt gäller inte förstahandsbiljetter
Det finns ingen ångerrätt för köp av biljetter i förstahand. Det gäller oavsett på vilket sätt konsumenten köpt biljetten. Anledningen är att evenemanget sker på en bestämd tid eller dag. Det faller då in under ett av undantagen till ångerrätt i distansavtalslagen (2005:59). Det är upp till företaget att själv välja om de erbjuder ångerrätt. Men det finns inget krav enligt lag.
Ångerrätt gäller andrahandsbiljetter
Till skillnad från köp av förstahandsbiljetter gäller ångerrätten för köp av andrahandsbiljetter. Det är Konsumentverkets bedömning utifrån ett avgörande från EU-domstolen. Ångerrätten gäller om företaget säljer till konsument och företaget inte är arrangör av evenemanget. Arrangören riskerar alltså inte att stå med en tom plats att fylla. Konsumenten ska kunna ångra sitt köp av biljett inom 14 dagar från köpet. Konsumenten ska då kontakta företaget som sålt biljetten och få återbetalning.
Om du har sålt förstahandsbiljetter
Oavsett om evenemanget blir inställt eller flyttat har konsumenten rätt att få återbetalning för den köpta biljetten. Utgångspunkten är att konsumenten ska få tillbaka hela biljettkostnaden, men det kan i vissa situationer vara tillåtet för företag att behålla en del av kostnaden. Det förutsätter att det står i avtalsvillkoren.
Om evenemanget flyttas till en annan tid eller dag har konsumenten rätt att bestämma om denne vill acceptera flytten, eller om konsumenten hellre vill ha pengarna tillbaka.
Om du har sålt andrahandsbiljetter
Vid inställt eller flyttat evenemang har arrangören det främsta ansvaret för att ersätta konsumenter som köpt andrahandsbiljetter. Vid ersättning får konsumenten däremot endast tillbaka det så kallade face-valuepriset. Det innebär det pris som står angivet på biljetten och alltså arrangörens ursprungliga pris.
Det är viktigt att andrahandsförsäljaren uppmärksammar konsumenten på att summan som återbetalas vid ett inställt eller flyttat evenemang då kan bli lägre än det konsumenten ursprungligen betalade för andrahandsbiljetten.
Konsumentverket har under hösten 2024 genomfört en granskning av försäljning av evenemangsbiljetter i andra hand. Granskningen tar främst sikte på om andrahandsförsäljarna medger ångerrätt för konsumenten vid köp av andrahandsbiljetter. Granskningen fortlöper under 2025.
Granskad: 16 januari 2025