KO förbjuder Hedvigs försäkringsreklam
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Försäkringsbolaget Hedvig lovade djurförsäkringar med marknadens högsta skydd och att man som hund- eller kattägare kunde känna sig trygg med att byta försäkring för sitt husdjur. Nu sätter Konsumentombudsmannen, KO, stopp.
KO förbjuder försäkringsbolaget att använda överord. Om företaget bryter mot myndighetens förbud och upprepar marknadsföringen utan att kunna visa att påståendena stämmer riskerar företaget ett vite på 700 000 kronor.
Reklamen riskerar att påverka djurägare att tro att just företagets försäkringar är de bästa på marknaden, och att det är helt riskfritt att byta försäkringsbolag.
KO anser att påståendena är vilseledande på ett sätt som strider mot marknadsföringslagen och att de ska förbjudas.
Hedvig AB har slutat med den aktuella marknadsföringen efter myndighetens påpekande.
Fler nyheter
Så vet du om din Labubu eller Lafufu är säker
Det kan finnas säkerhetsbrister hos både äkta Labubu-dockor och piratkopior. Konsumentverket hjälper dig att kontrollera om din docka är säker.
Nyhet
17 september 2025
Nordiska konsumentskyddsmyndigheter fördjupar sitt samarbete om ny konsumentpolicy
De nordiska konsumentskyddsmyndigheterna har ett långvarigt samarbete. Nyligen träffades representanter från myndigheterna i Sverige för att utbyta erfarenheter
Nyhet
12 september 2025
Bolaget bakom Triofinans och Pluskredit placeras på Konsumentverkets varningslista
Konsumentverket har valt att placera bolaget bakom varumärkena Triofinans och Pluskredit på myndighetens varningslista
Nyhet
8 september 2025