KO förbjuder Nordic Best Energis försäljningsmetoder
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
NyhetPublicerad: 22 november 2024
PrenumereraKonsumentombudsmannen, KO, förbjuder företaget Nordic Best Energi AB att felaktigt påstå att bolaget ringer från, eller har ett samarbete med, konsumentens befintliga elbolag.
Företaget får inte heller felaktigt påstå att telefonsamtalet rör konsumentens befintliga elavtal eller elnät.
Av anmälningar till Konsumentverket framgår att konsumenterna uppfattat att de pratat med en representant för sitt befintliga elbolag eller att säljaren representerar ett företag som har ett samarbete med konsumentens befintliga elbolag. Konsumenterna har också i vissa fall uppfattat att saken rör det befintliga elavtalet eller konsumentens elnät.
Men Nordic Best Energi har inte haft någon koppling till konsumentens elbolag eller elnät. I vissa fall har konsumenterna tecknat avtal som de inte önskat på grund av företagets felaktiga påståenden.
KO kopplar ett vite på 400 000 kronor till beslutet. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet framöver.
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025