Många influerare slarvar med reklammarkering
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
En granskning ledd av EU-kommissionen visar att endast en av fem influerare sköter sig när det gäller att reklammarkera sina inlägg.
EU-kommissionen har tillsammans med konsumentskyddsmyndigheter i 22 länder, däribland Konsumentverket, granskat hur influerare efterlever kraven på reklammarkering i sociala medier.
Totalt har nästan 600 influerares inlägg granskats. Resultatet visade att nästan alla (97 procent) postade inlägg med kommersiellt innehåll, men bara en av fem redovisade systematiskt att det var reklam.
Dold reklam förbjudet
Influerare som marknadsför en vara eller tjänst är enligt marknadsföringslagen skyldiga att tydligt redovisa att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring. Det höga kravet gäller bland annat i sociala medier där reklam ofta blandas med personliga åsikter.
Resultatet av granskningen kan leda till att tillsynsåtgärder inleds i respektive land.
Läs EU-kommissionens pressmeddelande för att ta del av resultatet för hela granskningen
Fler nyheter
Så vet du om din Labubu eller Lafufu är säker
Det kan finnas säkerhetsbrister hos både äkta Labubu-dockor och piratkopior. Konsumentverket hjälper dig att kontrollera om din docka är säker.
Nyhet
17 september 2025
Nordiska konsumentskyddsmyndigheter fördjupar sitt samarbete om ny konsumentpolicy
De nordiska konsumentskyddsmyndigheterna har ett långvarigt samarbete. Nyligen träffades representanter från myndigheterna i Sverige för att utbyta erfarenheter
Nyhet
12 september 2025
Bolaget bakom Triofinans och Pluskredit placeras på Konsumentverkets varningslista
Konsumentverket har valt att placera bolaget bakom varumärkena Triofinans och Pluskredit på myndighetens varningslista
Nyhet
8 september 2025