Personen bakom Advea stoppas av domstol
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Företaget Adveas säljare lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men företaget har fakturerat konsumenter med krav på totalt 11 000 – 25 000 kronor. Nu förbjuder domstolen personen bakom företaget att fortsätta med metoderna.
Konsumentombudsmannen, KO, stämde Advea i februari och nu har Patent- och marknadsdomstolen fattat beslut om att förbjuda personen bakom företaget att fortsätta. Beslutet är fattat under pågående rättegång och i väntan på dom, ett så kallat interimistiskt beslut. Om personen bakom företaget skulle bryta mot alla sju punkterna i beslutet kan ett sammanräknat vite på 3,5 miljoner kronor komma att dömas ut. Domstolen kopplar också ett vite på 2 miljoner kronor till företaget, som nu har namnet Folisker AB.
Lovade runt
På marknader, mässor och utanför affärslokaler har företaget lockat människor att skriva på genom att erbjuda gratis produkter och påstått att företaget kan sänka deras abonnemangskostnader. Säljarna har gett sken av att företaget representerar eller har ett samarbete med konsumentens befintliga teleoperatör.
Många orter
Bolagets säljare har besökt bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle. Säljarna har ofta uppgett att konsumenten inte behöver läsa igenom avtalet före påskrift eller att kostnaden som anges i dokumentet inte är något att bry sig om. Konsumenter som velat ångra avtalet har haft svårt att komma i kontakt med företaget och även mötts av felaktiga besked om ångerrätten.
Domstolen skriver att utredningen ger stöd för att företaget Folisker fortsätter att fakturera konsumenter som inte anser att de har beställt produkterna. Domstolen befarar också att personen bakom företaget fortsätter sin verksamhet utan förbud.
Fler nyheter
Så vet du om din Labubu eller Lafufu är säker
Det kan finnas säkerhetsbrister hos både äkta Labubu-dockor och piratkopior. Konsumentverket hjälper dig att kontrollera om din docka är säker.
Nyhet
17 september 2025
Nordiska konsumentskyddsmyndigheter fördjupar sitt samarbete om ny konsumentpolicy
De nordiska konsumentskyddsmyndigheterna har ett långvarigt samarbete. Nyligen träffades representanter från myndigheterna i Sverige för att utbyta erfarenheter
Nyhet
12 september 2025
Bolaget bakom Triofinans och Pluskredit placeras på Konsumentverkets varningslista
Konsumentverket har valt att placera bolaget bakom varumärkena Triofinans och Pluskredit på myndighetens varningslista
Nyhet
8 september 2025