Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
NyhetPublicerad: 8 november 2024
PrenumereraDen kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Temus problematiska marknadsföring har uppmärksammats av flera europeiska konsumentskyddsmyndigheter, däribland Konsumentverket och idag inleds en formell granskning av EU-kommissionen och Consumer Protection Cooperation Network, CPC-nätverket. Konsumentverket har tillsammans med övriga myndigheter inom nätverket arbetat under en längre för att utreda alla misstänkta överträdelser, och sammanställa bevisningen från samtliga medlemsländer.
Granskningen tar sikte på en rad marknadsföringsmetoder som besökare på Temus webbplats kan stöta på. Det handlar om metoder som kan anses vara vilseledande eller aggressiva och som kan ha en negativ påverkan på konsumenters köpbeslut. Det handlar också om vilken information som digitala marknadsplatser är skyldiga att ge enligt EU-rätten.
I ett brev till Temu radar EU-kommissionen och CPC-nätverket upp följande brister:
Falska rabatterbjudanden. Ger intrycket av att produkten säljs med rabatt när det inte stämmer
Påtryckningar. Pressar konsumenter att fatta överilade köpbeslut med falska påståenden att produkten är på väg att ta slut, etc
Påtvingade spel. Tvingar konsumenter att spela på ett ”lyckohjul” där viktig information om villkoren för spelet göms
Utebliven eller vilseledande information. Ger otillräcklig eller felaktig information om den lagstadgade ångerrätten. Det framgår inte heller att en order måste uppgå till ett visst belopp för att köpet ska kunna slutföras.
Falska konsumentrecensioner. Ger otillräcklig information om på vilket sätt Temu säkerställer att recensioner lämnas av personer som faktiskt har använt produkten.
Dold kontaktinformation. Försvårar för konsumenter att lämna klagomål eller ställa frågor.
Nätverket har även ställt ett antal frågor till Temu med anledning av flera andra misstänkta överträdelser bland annat kopplat till pris, ranking och miljöpåståenden. Temu har nu en månad på sig att svara på kritiken och lämna förslag på hur man ska komma till rätta med bristerna.
Läs mer på EU-kommissionens webbplats
Kontakt för medierna: Vid frågor och för kommentarer kontakta presstjänsten på telefon 054-19 40 20 eller press@konsumentverket.se
Fler nyheter
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025
Bra hjälp med Besiktningsmannaboken 2025
Nu har Besiktningsmannaboken 2025 släppts. Förändringar finns för elinstallationskrav för elbilsladdning och smarta-hem-teknik, träfasader och solceller.
Nyhet
28 november 2025