Henric, juridisk rådgivare

Henric, medarbetare på Konsumentverket

Vad arbetar du med?

– Jag arbetar som juridisk rådgivare på Konsument Europa. Konsument Europa är en del av Konsumentverket och av nätverket European Consumer Centres Network som består av konsumentkontor i 30 länder. Kontoren finns i varje EU-land samt i Island, Norge och Storbritannien. Vi ger konsumenter kostnadsfri rådgivning om konsumenträttigheter vid gränsöverskridande handel inom EU, Island, Norge och Storbritannien.

Hur kan en dag på Konsumentverket se ut för dig?

– Under förmiddagen ser jag om det kommit in några svar i mina pågående ärenden, antingen från svenska konsumenter vars ärende vi delat till ett av våra systerkontor inom ECC-nätverket eller om det inkommit svar från svenska företag i ärenden som delats till oss av ett kontor i ett annat land. Det är många konsumenter som vill ha hjälp av oss så det finns alltid nya ärenden att ta hand om efter att man kommit i kapp med de jag redan handläggare.

Under dagen kan det kan också vara möten med min arbetsgrupp eller arbete med vårt ärendehanteringssystem där jag är en av tre superanvändare.

Vad är roligast med ditt jobb?

– De fantastiska kollegorna så klart! Jag gillar också att få grotta ner mig i ett ärende och ta reda på vad som faktiskt har hänt, ibland känns det som att vara en detektiv.

Den internationella delen av arbetet är också roligt, att få kommunicera med kollegor i 30 länder och få höra deras perspektiv, tankar och idéer är väldigt stimulerande. Jag har lärt mig så otroligt mycket sedan jag började och jag tycker att det dyker upp något nytt varje dag. Jag älskar att lära mig nya saker och det här ett av de bästa jobben jag kan tänka mig för att göra det.

Vad är viktigt för att göra ett bra jobb i din roll?

– Kommunikationen med mina kollegor på Konsument Europa och Konsumentverkets vägledning är jätteviktig. I ärenden dyker det ibland upp frågor där man kanske känner sig lite osäker eller inte kan svaret. Då är det otroligt skönt att ha möjlighet att gå och prata eller chatta med en kollega och diskutera frågan. Alla på enheten är otroligt hjälpsamma och prestigelösa. Vi hjälps alla åt att tillsammans ge rätt stöd till konsumenterna.

Varför valde du Konsumentverket?

– Jag lockades av Konsumentverkets uppdrag att stötta konsumenter. Tjänsten på Konsument Europa var intressant eftersom det innebar en möjlighet att hjälpa konsumenter att lösa problem. Jag hade inte så mycket kunskap om Konsumentverket sedan tidigare, men jag hade ändå uppfattningen att det var en omtyckt och uppskattad myndighet.

Vad är bra med att arbeta på Konsumentverket?

– Återigen så måste jag säga kollegorna. Det är så tacksamt att få jobba med så vänliga, hjälpsamma och kunniga personer som alltid ställer upp, svarar på alla frågor man har eller hjälper till att hitta rätt person att fråga om de inte själva vet svaret. Eftersom jag började arbeta under pandemin träffade jag under en lång tid mest bara kollegor på enheten, men efter att fler och fler kommit tillbaka till kontoret har jag insett att inte bara min enhet utan hela Konsumentverket är fullt med fantastiska kollegor som genomsyras av prestigelöshet rakt igenom.

Fick du svar på din fråga?

Vi vill alltid bli bättre!

Berätta hur du upplevde sidan och vad du letade efter. Var något extra bra eller borde vi förbättra något?

OBS! Skicka inte några personuppgifter.

  1. Vi raderar alla svar som innehåller personuppgifter.
  2. Allt du skickar till oss blir en offentlig handling.
  3. Vi svarar inte på frågor eller tar emot anmälningar här.
Senast granskad 8 december 2022