Uppdrag och mål
Konsumentverket har tillsammans med flera andra myndigheter i uppdrag att bidra till att det konsumentpolitiska målet uppfylls. För att uppnå målet får vi uppdrag och ansvarsområden som beslutas av regeringen.
- I myndighetsförordning 2007:515 beskrivs de uppgifter och ansvar som är gemensamma för alla myndigheter.
Förordning 2007:515 på riksdagens webbplats - I förordning 2009:607 och 2015:122 står Konsumentverkets specifika uppgifter och ansvar.
Förordning 2009:607 på riksdagens webbplats - I det årliga regleringsbrevet anges de uppdrag som regeringen vill att vi ska utföra samt hur vi ska finansiera verksamheten för det kommande året.
Konsumentverkets regleringsbrev för 2021 på esv.se
Våra mål
Det konsumentpolitiska målet är bredare än Konsumentverkets ansvar då många myndigheter bidrar till att förverkliga politiken inom området. Vår roll kan utläsas i de uppdrag vi får från regeringen.
Konsumentverkets verksamhet bedrivs inom tre verksamhetsområden:
Konsument, Företag och Kunskap. Med en målkedja – effektmål- resultatmål-indikatorer/resultatbelägg – tydliggör vi hur våra insatser bidrar till det vi ska åstadkomma. Inriktningen konkretiseras i två effektmål som anger vad vi vill uppnå i samhället och som ska vara vägledande för alla verksamhetsområden.
Våra effektmål är:
- Konsumentskadan minskar
- Hållbar konsumtion blir enklare