Barn och unga
De unga konsumenterna är en sårbar målgrupp eftersom deras erfarenhet är begränsad samtidigt som de tar beslut för första gången. Vi vet att unga sällan klagar eller reklamerar produkter om de blir missnöjda. Därför är arbetet enligt FN:s barnkonvention för att stärka den här konsumentgruppen prioriterat för oss. För att stimulera ungdomars konsumtionsmedvetenhet arbetar vi bland annat med skolmaterial om konsumenträttigheter, privatekonomi, hållbarhet och reklam. Vi har dessutom information på våra webbplatser.
Bättre konsumentvardag för barn och unga
Målet med arbetet är att konsumentvardagen ska bli bättre för barn och unga. I arbetet fokuserar vi på osäkra produkter, oskäliga avtalsvillkor, otillbörlig marknadsföring och ekonomiska risker för barn och unga.
Arbete med fokus på problemområden
Med tillsyn och marknadskontroller fokuserar vi särskilt på tre problemområden:
- Marknadsföring till barn i digitala kanaler.
- Finansiella tjänster och barns skulder.
- Säkra produkter för barn och unga.
Uppdrag för att stärka barns rättigheter
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att identifiera och göra lämpliga insatser för att stärka den praktiska tillämpningen av FN:s konvention om barnets rättigheter i verksamheten.
Kontaktperson på Konsumentverket: Anita Forsnäsgård
Läs mer om uppdraget i regleringsbrevet på Ekonomistyrningsverkets webbplats