Miljöpolicy för Konsumentverket
De nationella miljökvalitetsmålen är utgångspunkten för vårt miljöarbete.
- Vi följer miljölagstiftningen och andra relevanta miljökrav.
- Vi omvärldsbevakar miljöfrågorna ur ett konsumentperspektiv och strävar efter att ytterligare kunskap tas fram.
- Vi utbildar alla medarbetare i grundläggande miljöfrågor.
- Vi omsätter vår miljöpolicy till praktisk handling genom att vi sätter ambitiösa miljömål, upprättar konkreta handlingsplaner, kritiskt utvärderar resultat och arbetssätt och agerar för att uppnå våra mål.
I vårt interna miljöarbete (direkt miljöpåverkan) fokuserar vi på de områden där vår miljöbelastning är störst.
- Vi köper in produkter och tjänster med god miljöprestanda till vår verksamhet.
- Vi reser på det minst miljöbelastande sättet bland rimliga alternativ.
- Vi arbetar aktivt med tekniska lösningar och med beteendeförändringar i syfte att minska vår energianvändning.
I vårt externa miljöarbete (indirekt miljöpåverkan) fokuserar vi på de områden inom vårt uppdrag där vi har bäst förutsättningar att bidra till minskad belastning på miljön.
- Vi främjar miljömärkning för att stärka konsumenterna inför köpbeslut.
- Vi stävjar osakliga miljöargument i marknadsföring så att konsumenterna kan göra hållbara val baserat på vederhäftig information.
- Vi stödjer konsumenterna att beakta miljökonsekvenserna inom främst biltransportområdet och bidrar därmed till att miljökvalitetsmålen relaterade till biltrafiken uppnås.
- Vi bidrar med kunskaper om konsumenters attityder och beteenden i samband med remisser och i det nationella miljömålsarbetet.