Aktuella regeringsuppdrag
Uppdrag att sammanställa och sprida information om ekonomiska aspekter av våld i nära relation
Konsumentverket har tillsammans med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Statens servicecenter fått uppdrag att inom sina verksamhetsområden sammanställa och sprida information om ekonomiskt våld till sina respektive målgrupper. De ska även säkerställa att det finns välfungerande och kunskapsbaserade rutiner och arbetssätt för hur myndigheterna kan hjälpa den som utsatts för sådant våld.
Jämställdhetsmyndigheten samordnar uppdraget och ska ge stöd till myndigheterna i att sammanställa och målgruppsanpassa informationen samt att implementera rutiner och arbetssätt. Jämställdhetsmyndigheten ska slutredovisa uppdraget till Regeringskansliet senast 26 februari 2026.
Uppdrag att stärka och påskynda förenklingsarbetet för företag att följa regler
Konsumentverket har fått i uppdrag av regeringen att se hur myndigheten kan stärka och påskynda arbetet att förenkla för företagen att följa gällande regler. Uppdraget framkommer av regleringsbrevet för 2024 och ska redovisas årligen fram till 2026.
I den första redovisningsrapporten framkommer att Konsumentverket genom en rad åtgärder förenklar för företag att följa gällande regler. Det sker bland annat genom information om konsumentskyddande regler i form av allmänna råd, vägledningar, ställningstaganden, informationsbrev och fördjupad information på webbplatsen. Myndigheten deltar även i möten med branschen och med föreläsningar. Branschöverenskommelser och arbete med standardisering är ytterligare viktiga åtgärder, både för att stärka konsumenternas ställning och göra lagkraven tydliga för företagen.
Konsumentverkets regleringsbrev 2024 på esv.se
Uppdrag att se till att den nya EU-rättsakten för digitala tjänster efterlevs
Konsumentverket är en av tre myndigheter som ska se till att den nya EU-rättsakten för digitala tjänster, DSA (Digital Services Act), efterlevs. Förordningen om en inre marknad för digitala tjänster reglerar så kallade förmedlingstjänster. Det är tjänster som tillhandahålls av bland annat sociala nätverk, e-handelsplattformar och sökmotorer, där förordningen fastställer vilka skyldigheter dessa aktörer har för olagligt innehåll som vilseledande marknadsföring och farliga produkter.
Det är Konsumentverket, Mediemyndigheten och Post- och telestyrelsen som fått uppdraget. Regeringen ger även Post- och telestyrelsen i uppdrag att vara nationell samordnare för digitala tjänster enligt samma förordning.
DSA trädde i kraft 16 november 2022 men börjar tillämpas i sin helhet 17 februari 2024.
Stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen
Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att genomföra insatser för att fortsatt stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen samt, så långt det är möjligt, redovisa effekterna av dem. Uppdraget ska inriktas på kostnadseffektiva insatser som syftar till att stärka konsumentskyddet och förebygga överskuldsättning och privatekonomiska problem, genom att konsumenter via ett behovsanpassat stöd ges goda möjligheter att ta tillvara sina rättigheter. Insatserna ska särskilt avse sårbara konsumenter.
Vid genomförandet av uppdraget ska synpunkter inhämtas från bland annat kommuner, Sveriges Kommuner och Regioner, Konsumentvägledarnas förening och Yrkesföreningen för budget- och skuldrådgivare i kommunal tjänst samt de fyra konsumentbyråerna.
Uppdraget ska redovisas till regeringen (Finansdepartementet) 1 mars 2025.
Uppdrag att bistå miljömålsrådet
Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell ingår i Miljörådet. Regeringen har inrättat Miljömålsrådet som en plattform för fler åtgärder och ett intensifierat arbete på alla nivåer i samhället för att nå Sveriges miljömål.
Har du nytta av innehållet på den här sidan?