Förebyggande säkerhetsarbete för dig som erbjuder tjänster

Förebyggande säkerhetsarbete är ett samlingsbegrepp för ett företags organiserade och proaktiva arbete med säkerhet. Genom att jobba metodiskt med säkerhet kan du förbättra din verksamhet och minska risken för olyckor. Ansvaret för säkerheten i en tjänst ligger hos dig som erbjuder tjänsten enligt produktsäkerhetslagen.

Att tänka på

  • Ansvaret för säkerheten ligger hos dig som erbjuder tjänsten enligt produktsäkerhetslagen.

  • Säkerhetsarbetet ska vara en del i det dagliga arbetet och alla i verksamheten ska vara delaktiga.

  • Genom att jobba metodiskt med säkerhet kan du minska risken för olyckor.

Arbeta med säkerhet

  • Produktsäkerhetslagen är tydlig med att ansvaret för säkerheten i en tjänst ligger hos dig som erbjuder tjänsten. En förutsättning för att tjänsten ska vara säker är att du analyserar vilka risker som finns och att du arbetar för att förebygga dem.

    En tjänst är säker, om den inte för med sig någon risk för människors hälsa och säkerhet eller bara en låg risk. Denna risk måste dock vara godtagbar med beaktande av hur tjänsten används och ska vara förenlig med en hög skyddsnivå när det gäller människors hälsa och säkerhet.

    Produktsäkerhetslagen i sin helhet på riksdagens webbplats

    Att arbeta förebyggande gör det enklare att till exempel:

    • upptäcka och åtgärda brister
    • skapa bra rutiner, regler och säkerhetsinformation
    • etablera nödvändig kompetens hos personalen
    • upprätthålla säkerheten i tjänsten.

    Säkerhetsarbetet ska vara en del i det dagliga arbetet och alla i verksamheten ska vara delaktiga.

    Vad innebär förebyggande säkerhetsarbete?

    Exempel på vad som bör ingå i förebyggande säkerhetsarbete:

    • riskanalys för olika aktiviteter genom att identifiera faror och vilka som riskerar att skadas
    • åtgärdsplan för att minska riskerna
    • lämpliga och anpassade rutiner och instruktioner för verksamheten som förankras hos personalen
    • rutin för att dokumentera och följa upp olyckor
    • dokumenterad kontroll och service av utrustning som används i tjänsten
    • utbildning av personal
    • tydlig ansvarsfördelning
    • säkerhetsinformation till deltagarna.
  • Kom igång med säkerhetsarbetet

    Konsumentverket har gjort en vägledning för hur säkerhetsarbete kan bedrivas förebyggande. Den riktar sig särskilt till dig som erbjuder upplevelser och aktiviteter, till exempel lekland, teambuilding, fjällvandring, klättring, dykning, ridning, äventyrsbad och turer med långfärdsskridskor.

    Vägledning för att erbjuda säkra tjänster till konsument

    Utbildningsmaterial för säkrare friluftsliv

    Vi har tagit fram ett utbildningsmaterial som är ett komplement till vägledningen ovan. Materialet vänder sig främst till dig som företagare eller till dig som utbildar guider och företag med inriktning på tjänster inom äventyr, vildmark och friluftsliv.

    Lärarhandledning - säkrare friluftstjänster

    Elevhandledning - säkrare friluftstjänster

    Mall för säkerhetsplan och riskanalys (finns både på svenska och engelska)

    Publikationer för sport, fritid och personlig skyddsutrustning

    Konsumentverket har tagit fram vägledningar, rapporter och annat informationsmaterial inom området sport och fritid. Materialet avser bland annat äventyrsbad och badanläggningar, ridverksamhet, personlig tränare, personlig skyddsutrustning, lekland, fritidsdykning samt fjäll- och vinterturism.

    Mer om sport, fritid och skyddsutrustning i våra publikationer

Granskad: 31 mars 2025