Kom igång med ditt säkerhetsarbete

Alla produkter som är riktade till konsumenter måste uppfylla gällande säkerhetskrav. Som företagare har du både marknadsrättsligt och skadeståndsrättsligt ansvar för de produkter du tillhandahåller. I vår guide för nybörjare får du tips som gäller endast det marknadsrättsliga ansvaret.

En guide till nybörjare

På den här sidan får du några praktiska tips om hur du kommer igång med ditt säkerhetsarbete.

Så här arbetar du med säkerhet

  • Se till att du känner till vilka produkter som du tillhandahåller och har tillhandahållit. Definitionen av att tillhandahålla är vid och omfattar även uthyrning och gåvor.

  • Här på vår webbplats kan du läsa om det allmänna säkerhetskravet för varor och tjänster. Det finns också information om de specialregler/harmoniserade regler som gäller för leksaker och personlig skyddsutrustning och om den nya förordningen för varor, GPSR, som är direkt tillämplig för företagare och som började tillämpas 13 december 2024.

    Information om fler specialregler för varor och risker finns på Marknadskontrollrådets webbplats marknadskontroll.se och EU-kommissionens officiella webbplatser, till exempel Your Europe. Det är viktigt att du tar dig tid att sätta dig in i alla lagstiftningar din produkt berörs av. Olika lagstiftningar beskriver olika krav. Ta reda på om det till exempel finns standarder som kan hjälpa dig att visa att din produkt uppfyller kraven.

    Marknadskontrollrådets webbplats marknadskontroll.se

    EU-kommissionens webbplats Your Europe

  • Utifrån gällande lagstiftning tar du reda på vilken slags ekonomisk aktör du är, till exempel om du är tillverkare, importör eller distributör. Att du känner till din roll är en förutsättning för att du ska förstå vilka skyldigheter du har för respektive produkt. Du kan till exempel vara tillverkare för en del av produkterna du säljer och endast distributör för andra.

  • Kraven för produkter inom EU/EES är med få undantag lika. Grunderna är att det ska vara fri rörlighet för produkter inom gemenskapen. Men nationella regler kan finnas. Det kan till exempel handla om att det är olika språkkrav på den information och märkning som ska följa med produkten. Därför är det viktigt att ta reda på vad som gäller för de marknader där du har tänkt att sälja dina produkter.

  • Inför att du ska göra en riskbedömning är det viktigt att fundera över vem som ska använda produkten och hur den kommer att användas. Beroende på målgrupp kan kraven på bland annat utformning, märkning och säkerhetsinformation påverkas.

  • Produktregelverket är omfattande och att se till att alla krav är uppfyllda kräver resurser, både när det gäller tid och kompetens. Har du inte tillgång till den kompetens som behövs måste du skaffa dig den eller anlita extern kompetens. Viss lagstiftning kräver till och med att särskilda laboratorier anlitas för att bedöma om produkten uppfyller kraven.

  • Se till att både du och din produkt uppfyller alla relevanta krav. I många regelverk beskrivs vilka säkerhetskrav produkten ska klara, men också till exempel hur länge och av vem dokumentation ska sparas. Du behöver bevaka regelverk, standarder och god sed i branschen så att du och din produkt följer utvecklingen.

  • Riskbedömningar kan se väldigt olika ut beroende på produkt eller typ av verksamhet. Det är alltid tillverkarens ansvar att se till att en riskbedömning blir gjord på ett fullgott sätt innan försäljning. Detta innebär bland annat att du ska se till att produkten är säker för normal/avsedd användning eller rimligen förutsebara användningsförhållanden. Observera att du inte själv får riskbedöma vissa produkttyper, till exempel viss personlig skyddsutrustning. Bedömningen måste ske av ett så kallat "anmält organ".

    Dokumentera och spara dina riskbedömningar. Att prova produkter enligt gällande standarder är en vanlig del i många riskbedömningar. Det är också ofta både det enklaste och billigaste sättet att uppfylla kraven. illustration av riskbedomning-p-sak

  • Det är viktigt och obligatoriskt att arbeta skadeförebyggande genom att till exempel granska och utvärdera reklamationer. Sådan information kan leda till att nya riskbedömningar, eller korrigerande åtgärder på redan sålda exemplar, behöver utföras. Ha tydliga kontaktuppgifter för att konsumenter ska kunna reklamera farliga produkter.

    En viktig del i det skadeförebyggande arbetet är ett bra samarbete med de du handlar med och med myndigheter för att kunna sprida information om säkerhetsproblem i ett tidigt skede.

  • Ibland kan det hända att du i efterhand upptäcker en risk eller brist med en produkt du har sålt. För att förebygga olyckor och för att uppfylla dina skyldigheter är det viktigt att agera snabbt och kraftfullt om det inträffar.

    För att effektivt kunna genomföra nödvändiga åtgärder är det viktigt att du redan innan har ett bra samarbete med dina affärskontakter. Skapa en handlingsplan för hur du ska agera om du sålt en farlig vara.

    • Varningsinformation – ska spridas på det sätt som är mest effektivt för att undanröja faran. Tänk på att om produkt har lång livslängd och kan förväntas säljas eller lämnas vidare så är det viktigt att även nå ut till andrahandsanvändare.
    • Du måste underrätta myndigheterna om du sålt en farlig produkt. Om du upptäcker att någon av dina produkter är farlig, eller är medveten om en olycka som orsakats av en av dina produkter, måste du underrätta de ansvariga nationella myndigheterna. Detta gör du via Safety Business Gateway och du ska vidta åtgärder för att undvika skada. Om inga andra åtgärder är tillräckliga för att undanröja risken för skada kan du behöva återkalla en produkt som redan har nått konsumenter.

Granskad: 24 april 2025