Om du sålt en farlig vara eller tjänst
Varor och tjänster som erbjuds konsumenter ska ha en hög skyddsnivå. Om du har anledning att tro att en vara eller tjänst är farlig ansvarar du för att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från skada. Du ska även omedelbart informera berörd tillsynsmyndighet och tala om vilka åtgärder som gjorts för att förebygga skador. Olyckor som hänger samman med varors säkerhet ska också rapporteras.
På den här sidan:
Säkerhetsansvar för vara
Bedömning av risk och åtgärder
Rapportering av olyckor
Mallar och guider för underrättelser och återkallelser
EU:s systemet för snabb varning Safety Gate
Farliga varor just nu – återkallelser
Underrättelse för varliga varor inom offentlig verksamhet
Säkerhetsansvar för tjänst
Minimera risken
Blankett för underrättelse om farlig tjänst
Säkerhetsansvar för varor
Bedömning av risk
Vid bedömningen om en risk hos en vara är godtagbar ska hänsyn särskilt tas till:
- varans egenskaper, såsom sammansättning och förpackning samt anvisningar för montering, installation och underhåll,
- annan information som lämnas om varan genom märkning, varningar, bruksanvisningar,
- varans inverkan på andra varor, om det kan antas att den kommer att användas tillsammans med sådana,
- presentationen av produkten, märkning, eventuella varningar och bruksanvisningar/andra anvisningar
- risker som varan kan föra med sig för vissa konsumentgrupper, särskilt barn och äldre.
- produktens utseende, om det är sannolikt att utseendet kommer att få konsumenter att använda varan på ett annat sätt än vad den är utformad för, och
- när det krävs på grund av produktens art: cybersäkerhetsegenskaper och varans utvecklings- och inlärningsfunktioner och prediktiva funktioner.
Åtgärder för farlig vara
Åtgärder som kan vara aktuella när en farlig vara sålts är säkerhetsvarning, och/eller tillbakadragande eller återkallelse. En bedömning måste göras i det enskilda fallet om det är tillräckligt med en säkerhetsvarning i kombination med att varan dras tillbaka från de företag som har den i lager, eller om återkallelse från konsumenterna är nödvändigt för att förebygga faran. Vid en återkallelse ska tillverkaren erbjuda minst två av följande alternativ:
- reparation
- ta tillbaka varan och leverera en annan felfri vara av samma eller motsvarande slag,
- återbetalning.
Ditt ansvar som företagare
Som företagare ansvarar du för att en återkallelse blir så effektiv som möjligt och att de farliga varorna försvinner från marknaden. Alla berörda konsumenter som kan identifieras ska informeras direkt och utan onödigt dröjsmål. Om konsumenternas personuppgifter har samlats in ska de användas för återkallelser och säkerhetsvarningar.
Om inte alla konsumenter kan nås via direktmeddelanden ska du publicera återkallelsen på till exempel företagets webbplats, sociala medier, nyhetsbrev och försäljningsställen. Du ska också publicera i dags- eller fackpress och andra kommunikationskanaler för att säkerställa största möjliga räckvidd.
Ett meddelande om återkallelse ska ha en tydlig rubrik med ordet ”Produktsäkerhetsåterkallelse” och innehålla:
- En tydlig beskrivning av varan som inkluderar bild, namn, och märke på produkten. Produktidentifikationsnummer, till exempel parti- eller serienummer och eventuella grafiska uppgifter. Information om när, var och av vem produkten sålts.
- En tydlig beskrivning av faran som är förknippad med den återkallade varan. Undvik uttryck som kan försvaga konsumentens riskuppfattning, till exempel ”frivilligt”, ”försiktighetsskäl”, ”skönsmässigt”, ”i sällsynta fall”, ”i specifika fall” eller att ange att inga olyckor har rapporterats.
- En tydlig beskrivning av de åtgärder som konsumenterna bör vidta, inklusive en instruktion om att omedelbart sluta använda den ¨återkallade produkten.
- En tydlig beskrivning av de avhjälpande åtgärder som konsumenten erbjuds, där minst två av de tre alternativa åtgärderna ska erbjudas.
- Ett telefonnummer eller en interaktiv onlinetjänst som konsumenter kan kontakta gratis för att få mer information (på relevanta officiella språk inom EU.
- En uppmaning att vid behov sprida informationen om återkallelsen till andra personer.
Så snart du får kännedom om en vara som har orsakat en olycka ska du anmäla olyckan till de berörda myndigheterna i den medlemsstat olyckan inträffade. Anmälan görs via Safety Business Gateway – se information längre ned i artikeln.
Anmälan ska innehålla produktens typ och identifikationsnummer samt omständigheterna kring olyckan, om dessa är kända. Om de behöriga myndigheterna begär annan relevant information ska tillverkaren lämna det.
Tillverkarens ansvar att rapportera
Det är tillverkaren som ska underrätta behöriga myndigheter när en olycka har skett. Om användningen av en vara har lett till en persons död eller till allvarliga negativa effekter, permanenta eller övergående, för den personens hälsa och säkerhet. Det inkluderar förutom skador även sjukdomar och kroniska hälsoeffekter.
Andra ekonomiska aktörers ansvar
En importör eller distributör, som känner till en olycka orsakad av en vara som de släppt ut eller tillhandahållit på marknaden, ska omedelbart informera tillverkaren om det. Tillverkaren ska då antingen göra en anmälan i Safety Business Gateway eller instruera importören eller en av distributörerna att göra anmälan. Om tillverkaren av produkten inte är etablerad i unionen ska den ekonomiska aktör som är ansvarig för produkten på unionsmarknaden säkerställa att anmälan görs.
Återkallelse
För återkallelser av varor på den svenska marknaden ska meddelandet om återkallelse vara på svenska. Den mall som tagits fram av EU-kommissionen är enkel att förstå och omfattar alla obligatoriska uppgifter.
Mall för återkallelse på svenska
Om varan även har sålts i andra EU-länder och du behöver mallen på andra språk så finns den på EU:s webbplats Safety Gate (du väljer språk överst på sidan).
Mall för återkallelser på EU:s webbplats/Safety gate
Underrättelse om farlig vara
Du som har sålt en farlig vara ska informera tillverkaren eller importören om det. Du ska även omedelbart informera marknadskontrollmyndigheterna på EU:s inre marknad där produkten tillhandahållits. Det gör du genom Safety Business Gateway, om inte tillverkaren eller importören redan har gjort det.
Underrättelse om farlig vara på Safety Business Gateway
Så här skapar du en underrättelse
När du skickar en underrättelse kommer de medlemsstater som du klickar i få informationen. Du behöver därför inte själv ta reda på vilken marknadskontrollmyndighet som ska ha informationen. För att kunna skapa en underrättelse måste du ha ett så kallat EU-login. Det skapar du enkelt genom att klicka på "Kom igång" i programmet. Vill du ha mer information om systemet finns en manual på engelska.
Användarmanual för tillverkare och distributörer på ec.europa.eu:s webbplats
Observera att en underrättelse inte alltid behöver leda till en notifikation i EU:s system för snabba varningar - Safety Gate. Det är tillsynsmyndigheten som gör bedömningen om en notifikation ska göras.
Marknadskontrollmyndigheter inom EU samarbetar för att informera varandra om produkter som man har vidtagit åtgärder mot på grund av säkerhetsbrister. Exempel på åtgärder är om företaget har fått dra tillbaka en produkt från marknaden eller återkallat den från konsument. Myndigheterna rapporterar produkten i EU:s system för snabba varningar - Safety Gate.
Varje vecka sammanställer EU kommissionen informationen i en lista med bild och beskrivning och publicerar den på webbplatsen Safety Gate. Den information som myndigheterna får från systemet bearbetas och de undersöker om de rapporterade produkterna finns på den svenska marknaden.
Lista över aktuella varningar på webbplatsen Safety Gate
Om produkten finns på den svenska marknaden
Den information som myndigheterna får från Safety Gate bearbetas och man undersöker om de rapporterade produkterna finns på den svenska marknaden. Om en produkt som förekommer i listan finns på svenska marknaden gör myndigheten en bedömning om åtgärder behöver vidtas av aktörer i Sverige.
Konsumentverket är kontaktpunkt för systemet Safety Gate och förmedlar och tar emot information mellan EU och Sverige.
Prenumerera på rapporter från Safety Gate
Du kan prenumerera på veckorapporterna från Safety Gate. Du kan välja att autogenerera rapporter till svenska, men för att undvika risken att fakta blir fel i översättningen rekommenderar vi att du läser rapporterna på engelska.
Varor som återkallas på den svenska marknaden på grund av säkerhetsbrister publiceras under Aktuellt här på vår webbplats. Vi publicerar återkallelser som rör varor som har allvarliga brister eller används av många konsumenter.
Återkallelser av varor på övriga marknader
Säkerhetsbrister förekommer ibland även i varor från länder utanför EU. En lista med varor som återkallats på global nivå finns på OECD:s webbplats.
Om du har tillhandahållit en farlig vara i offentlig verksamhet gäller delvis andra regler. Använd vår blankett eller ta kontakt med Konsumentverket om du behöver mer information.
Blankett - underrättelse om farlig vara inom offentlig verksamhet
Säkerhetsansvar för tjänster
Minimera risken
Säljer du tjänster? Ditt ansvar som tjänsteleverantör är att minimera risken för personskador och se till att tjänsten har en hög skyddsnivå. Vid bedömningen om en risk hos en tjänst anses som godtagbar tas särskilt hänsyn till:
- hur tjänsten utförs
- säkerhetsinformation som näringsidkaren lämnar
- tjänstens inverkan på varor, om det kan antas att säkerheten hos varor kommer att påverkas av hur tjänsten utförs
- risker som tjänsten kan föra med sig för vissa konsumentgrupper, särskilt barn och äldre.
Konsumentverkets blankett för underrättelse kan användas när du behöver meddela berörd tillsynsmyndighet om en farlig tjänst.
Granskad: 8 april 2025