Om du sålt en farlig vara eller tjänst
Varor och tjänster som erbjuds konsumenter ska ha en hög skyddsnivå. Om en vara eller tjänst anses farlig ansvarar du för att vidta åtgärder för att skydda konsumenter från skada. Du är även skyldig att omedelbart kontakta berörd tillsynsmyndighet och tala om vilka åtgärder som har gjorts för att förebygga skadefall.
Innan du läser:
Den här sidan kan innehålla fel. Den uppdateras inom kort enligt reglerna i EU-förordning 2023/988 om allmän produktsäkerhet (GPSR) som började tillämpas den 13 december 2024. Mer om GPSR
På den här sidan:
Säkerhetsansvar för vara
Mallar och guider för underrättelser och återkallelser
Rapex Safety Gate - EU:s varningar om farliga produkter
Farliga varor just nu - återkallelser
Säkerhetsansvar för tjänst
Välj vad du vill läsa mer om
Bedömning av risk
Vid bedömningen om en risk hos en vara är godtagbar ska hänsyn särskilt tas till:
- varans egenskaper, såsom sammansättning och förpackning samt anvisningar för montering, installation och underhåll,
- annan information som lämnas om varan genom märkning, varningar, bruksanvisningar,
- varans inverkan på andra varor, om det kan antas att den kommer att användas tillsammans med sådana,
- risker som varan kan föra med sig för vissa konsumentgrupper, särskilt barn och äldre.
Åtgärder för farlig vara
Åtgärder som kan vara aktuella när en farlig vara sålts är till exempel varningar och säljstopp. I sista hand kan en återkallelse behöva göras om andra åtgärder inte räcker för att förebygga faran. Vid en återkallelse ska tillverkaren göra något av följande:
- avhjälpa felet som skaderisken hänför sig till (rättelse),
- ta tillbaka varan och leverera en annan felfri vara av samma eller motsvarande slag (utbyte),
- ta tillbaka varan och lämna ersättning för den (återgång).
Ditt ansvar som företagare
Det är du som företagare som ansvarar för att återkallelsen blir så bra som möjligt och att de farliga varorna försvinner från marknaden. Du ska:
- informera om felet och hur konsumenterna kan skadas,
- utforma återkallelsen så att det är enkelt för konsumenten att förstå vad som behöver göras för att varan ska bli säker. Till exempel lämna in varan för reparation, eller lämna in varan och få tillbaka pengarna,
- se till att återkallelsen gäller under den tid som behövs för att undanröja faran och att återkallelsen sker utan väsentlig kostnad eller besvär för konsumenten,
- kontakta konsumenter via direktmeddelanden. Om du inte når alla berörda, publicera återkallelsen i till exempel dags- eller fackpress, på företagets webbplats eller med anslag i butik och gärna på marknadskontrollmyndighetens webbplats.
Här finns olika mallar och guider som du kan använda när du ska göra återkallelse av en farlig vara.
Exempelmall för innehåll i en annons om återkallelse
Mallen för återkallelser finns på olika språk på EU:s webbplats (du väljer språk överst på sidan).
Mall för återkallelser på EU:s webbplats/Safety gate
Det finns också en förtydligande vägledning om hur företag ska göra en återkallelse. Vägledningen har utarbetats i samarbete med europeiska marknadskontrollmyndigheter och EU kommissionen.
EU-guide om återkallelseprocessen på EU:s webbplats/Safety Gate
Underrättelse om farlig vara
Det finns en särskild blankett du kan använda för att göra en underrättelse om en farlig vara som säljs i Sverige.
Blankett för farlig vara som säljs i Sverige (doc)
EU-kommissionen har även ett system som heter Product Safety Business Alert Gateway där du kan du göra en underrättelse om vilka åtgärder du som företagare vidtar med anledning av att du har sålt en farlig vara i flera EU- eller EFTA-länder.
Underrättelse om farlig vara på Product Safety Business Alert Gateway
Så här skapar du en underrättelse
När du skickar en underrättelse kommer de medlemsstater som du klickar i få informationen. Du behöver därför inte själv ta reda på vilken tillsynsmyndighet som ska ha informationen. För att kunna skapa en underrättelse måste du ha ett så kallat EU-login. Det skapar du enkelt genom att klicka på "Get started" i programmet. Vill du ha mer information om systemet finns en manual på engelska. Manualen hittar du via informationsikonen längst upp på första sidan.
Användarmanual för producenter och distributörer på ec.europa.eu:s webbplats
Observera att en underrättelse inte alltid behöver leda till en notifikation i EU:s varningssystem för farliga produkter, Safety Gate RAPEX. Det är tillsynsmyndigheten som gör bedömningen om en notifikation ska göras.
Marknadskontrollmyndigheter inom EU samarbetar för att informera varandra om produkter som man har vidtagit åtgärder mot på grund av säkerhetsbrister. Exempel på åtgärder är om företaget har fått dra tillbaka en produkt från marknaden eller återkallat den från konsument. Myndigheterna rapporterar produkten i varnings- och informationssystemet Safety Gate RAPEX.
Varje vecka sammanställer EU kommissionen informationen i en lista med bild och beskrivning och publicerar den på webbplatsen Safety Gate. Den information som myndigheterna får från systemet bearbetas och de undersöker om de rapporterade produkterna finns på den svenska marknaden.
Om produkten finns på den svenska marknaden
Den information som myndigheterna får från Safety Gate RAPEX bearbetas och man undersöker om de rapporterade produkterna finns på den svenska marknaden. Om en produkt som förekommer i listan finns på svenska marknaden gör myndigheten en bedömning om åtgärder behöver vidtas av aktörer i Sverige.
Konsumentverket är kontaktpunkt för Safety Gate RAPEX och förmedlar och tar emot information mellan EU och Sverige.
Safety Gate RAPEX Rapporter och film
Den senaste veckorapporten på webbplatsen Safety Gate RAPEX
Samlade årsrapporter om Safety Gates RAPEX notifierade produkter
Prenumerera på rapporter från Safety Gate RAPEX
Vill du prenumerera på veckorapporterna från Safety Gate RAPEX så kan du anmäla det via webbplatsen.
Gör så här:
- Klicka på länken nedan och ange din e-postadress.
- Välj språk på rapporterna. Översättningen till svenska är autogenererad och inte alltid korrekt, varför vi rekommenderar dig att om möjligt läsa rapporterna på engelska.
- Glöm inte att svara på det bekräftelsemejl som skickas ut automatiskt. Mejl kan ibland hamna i ditt spamfilter/skräppost så titta även där.
Återkallelser av varor på övriga marknader
Säkerhetsbrister förekommer ibland även i varor från länder utanför EU. En lista med varor som återkallats på global nivå finns på OECD:s webbplats.
Varor som återkallas på den svenska marknaden på grund av säkerhetsbrister publiceras under Aktuellt här på vår webbplats. Vi publicerar återkallelser som rör varor som har allvarliga brister eller används av många konsumenter.
Återkallelser av varor på övriga marknader
Säkerhetsbrister förekommer ibland även i varor från länder utanför EU. En lista med varor som återkallats på global nivå finns på OECD:s webbplats.
Säljer du tjänster? Ditt ansvar som tjänsteleverantör är att minimera risken för personskador och se till att tjänsten har en hög skyddsnivå. Vid bedömningen om en risk hos en tjänst anses som godtagbar tas särskilt hänsyn till:
- hur tjänsten utförs
- säkerhetsinformation som näringsidkaren lämnar
- tjänstens inverkan på varor, om det kan antas att säkerheten hos varor kommer att påverkas av hur tjänsten utförs
- risker som tjänsten kan föra med sig för vissa konsumentgrupper, särskilt barn och äldre.
Granskad: 7 januari 2025