Så jobbar vi med marknadskontroll

Marknadskontroller är ett sätt för Konsumentverket och andra marknadskontrollmyndigheter att ta reda på om varor och tjänster följer lagstiftningen, är säkra, märkta och kontrollerade på rätt sätt.

Innan du läser:

Den här sidan kan innehålla fel. Den uppdateras inom kort enligt reglerna i EU-förordning 2023/988 om allmän produktsäkerhet (GPSR) som började tillämpas den 13 december 2024. Mer om GPSR

Om marknadskontroller

  • Så görs våra kontroller

  • Samarbete mellan företag och myndighet

  • Åtgärder när produkter inte är säkra

  • När produkten inte uppfyller lagen

Välj vad du vill läsa mer om

  • Våra marknadskontroller görs genom riktade stickprovskontroller. Varor och tjänster med misstänkt dålig säkerhet eller annan bristande överensstämmelse väljs ut för provning eller dokumentkontroll. Kontrollen kan också ske genom att vi gör planerade besök hos utvalda företagare. Vi kan också göra marknadskontroll om det hänt en olycka eller om vi fått in en anmälan.

    Syftet med marknadskontrollerna är att säkerställa konsumenternas säkerhet och hälsa. Vi vill även säkerställa att du som företag tar ditt ansvar och erbjuder enbart säkra varor och tjänster. Marknadskontrollerna bidrar till mer rättvis konkurrens mellan företag.

    Läs mer om marknadskontroller på marknadskontroll.se

  • För att marknadskontrollen ska flyta på smidigt är du som företagare skyldig att lämna ut den information som vi behöver. För att vi ska kunna bedöma om en produkt uppfyller säkerhetskraven behöver vi ta del av bland annat upplysningar, handlingar, varuprover och liknande.

  • Hittar vi en produkt som inte uppfyller säkerhetskraven försöker vi få till en frivillig överenskommelse där du genomför åtgärder för att undanröja risken för skador. Åtgärden bestäms i förhållande till vilken risk det finns med produkten. Till exempel:

    • Förbättrad säkerhetsinformation i samband med försäljning.
    • Säljstopp/säljförbud.
    • Publicera varningsinformation till dem som köpt produkten.
    • Återkallelse - felet rättas till, varan byts ut eller köpet går tillbaka.
    • Exportstopp/exportförbud.

    Om du inte frivilligt går med på att genomföra någon av dessa åtgärder kan vi kräva att du vidtar vissa åtgärder. Det kan vi göra med stöd av bland annat produktsäkerhetslagen.

  • Konsumentprodukters säkerhet kan bedömas utifrån flera olika lagstiftningar, bland annat produktsäkerhetslagen. När det visar sig att en produkt (vara eller tjänst) inte uppfyller lagens krav eller om produkten är farlig kan du i yttersta fall förbjudas att sälja produkten och tvingas återkalla den.

    När Konsumentverket uppmärksammar att din produkt inte uppfyller säkerhetskraven tar vi kontakt med dig för att diskutera överträdelsen och försöker komma överens om en frivillig rättelse. Om du inte frivilligt vidtar de åtgärder som behövs kan vi utfärda ett föreläggande om säljförbud eller andra åtgärder.

    Föreläggandet är oftast förenat med ett vite, det vill säga en bestämd summa pengar. Om du inte har följt de åtgärder vi bett dig om, döms vitet ut. Vitet döms ut av domstol efter att vi gjort en ansökan.

    Den som bryter mot sina skyldigheter riskerar en sanktionsavgift

    Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet (med flit eller av slarv) brutit mot dina skyldigheter enligt produktsäkerhetslagen, kan du bli skyldig att betala en så kallad sanktionsavgift. Avgiften är lägst fem tusen kronor och högst fem miljoner kronor. Avgiften döms ut av förvaltningsdomstol efter att vi har gjort en ansökan.

    Läs produktsäkerhetslagen i sin helhet på riksdagens webbplats

Granskad: 1 mars 2024

Har du nytta av innehållet på den här sidan?