Så jobbar vi med marknadskontroll

Marknadskontroller är ett sätt för Konsumentverket och andra marknadskontrollmyndigheter att ta reda på om varor och tjänster följer lagstiftningen, är säkra, märkta och kontrollerade på rätt sätt.

Om marknadskontroller

  • Så görs våra kontroller

  • Samarbete mellan företag och myndighet

  • Åtgärder när produkter inte är säkra

  • När produkten inte uppfyller lagen

Välj vad du vill läsa mer om

  • Våra marknadskontroller görs genom riktade stickprovskontroller, efter en olycka eller om vi har fått in en anmälan från en konsument. Vi kan också få information om bristfälliga varor och tjänster av andra tillsynsmyndigheter både i Sverige och Europa. Då företag är skyldiga att underrätta ansvarig tillsynsmyndighet kan information om bristfälliga varor och tjänster även komma direkt från företag.

    Varor och tjänster som misstänks vara osäkra eller som inte uppfyller de krav som gäller enligt lagstiftningen väljs ut för provning eller dokumentkontroll. Kontrollen kan också ske genom att vi gör planerade besök hos utvalda företagare.

    Även om en anmälan inte omedelbart leder till ett ärende kan den komma att användas som underlag i ett senare skede, till exempel som en del i en större proaktiv marknadskontroll.

    Syftet med marknadskontrollerna är att säkerställa konsumenternas säkerhet och hälsa. Vi vill även säkerställa att du som företag tar ditt ansvar och enbart erbjuder säkra varor och tjänster. Marknadskontrollerna bidrar till mer rättvis konkurrens mellan företag.

    Läs mer om marknadskontroller på marknadskontroll.se

  • Reaktiv marknadskontroll

    När vi tar emot information om bristfälliga varor eller tjänster registrerar vi den i vårt diarium. Vi gör därefter en bedömning av innehållet för att avgöra om det finns skäl att gå vidare med en utredning. Om vi bedömer att det finns anledning att undersöka ärendet närmare, inleder vi ett tillsynsärende.

    Anmälarens roll

    Anmälaren är inte part i ärendet. Det innebär att anmälaren inte får någon information om handläggningen eller beslutet. Det går heller inte att överklaga Konsumentverkets beslut som anmälare.

    Proaktiv marknadskontroll

    Ärenden öppnas även när vi i våra egna stickprovskontroller upptäcker varor eller tjänster som uppvisar brister.

    Kontakt med företaget upprättas

    Om vi beslutar att inleda ett tillsynsärende kontaktar vi det berörda företaget som då blir vår motpart i ärendet. Företaget får möjlighet att ge sin syn på saken i fråga genom ett yttrande och inkomma med begärda uppgifter. Du som motpart får alltid möjlighet att ge din syn på alla uppgifter som kommer fram i ärendet, även de som eventuellt kommer in från tredje part.

    Konsumentverket gör en samlad bedömning utifrån befintligt material eller ber om kompletterande information och om det behövs även utföra egna kontroller.

    Företagets skyldighet att svara

    Du som motpart i ärendet är skyldig att lämna ut den information som vi behöver och svara inom tidsfristen som anges. För att vi ska kunna bedöma om en vara uppfyller säkerhetskraven behöver vi ta del av bland annat upplysningar, handlingar, varuprover och liknande.

    När vi inte kan hitta något fel

    Om vi inte hittar något som tyder på att varan är farlig eller bristfällig avslutar vi ärendet utan åtgärd.

  • Upptäcker vi att en produkt inte uppfyller säkerhetskraven försöker vi få till en överenskommelse där du frivilligt genomför åtgärder för att undanröja risken för skador. Åtgärden bestäms i förhållande till vilken risk det finns med produkten. Till exempel:

    • Förbättrad säkerhetsinformation i samband med försäljning.
    • Säljstopp/säljförbud.
    • Publicera varningsinformation till de som köpt produkten.
    • Återkallelse - felet rättas till, varan byts ut eller köpet går tillbaka.
    • Exportstopp/exportförbud.

    Om du inte frivilligt vidtar de åtgärder som behövs kan vi utfärda ett föreläggande om säljförbud eller andra åtgärder. Innan du som motpart får ett slutligt beslut från myndigheten får du en slutbedömning, som syftar till att säkerställa att alla sakuppgifter i ärendet har kommunicerats. Beslut kan överklagas till förvaltningsrätten.

    Förelägganden är oftast förenade med ett vite, det vill säga en bestämd summa pengar. Om du inte har följt de åtgärder vi bett dig om, döms vitet ut. Vitet döms ut av domstol efter att vi gjort en ansökan.

    Den som bryter mot sina skyldigheter riskerar en sanktionsavgift

    Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet (med flit eller av slarv) brutit mot dina skyldigheter enligt produktsäkerhetslagen, kan du bli skyldig att betala en så kallad sanktionsavgift. Avgiften är lägst 5 000 kronor och högst 5 miljoner kronor. Avgiften döms ut av förvaltningsdomstol efter att vi har gjort en ansökan.

  • Alla handlingar som Konsumentverket upprättar, skickar eller tar emot som är av betydelse för ärendet registreras i myndighetens diariesystem. Om någon del skett muntligen upprättas en tjänsteanteckning som sedan registreras i ärendet. Diariet finns tillgängligt på vår webbplats och där framgår om ett tillsynsärende finns.

    Till Konsumentverkets diarium

    Att handlingarna finns registrerade i vårt diariesystem innebär bland annat att allmänheten kan ta del av handlingarna. En prövning görs då av Konsumentverket utifrån bestämmelserna i offentlighets- och sekretesslagen för att kontrollera om det finns uppgifter som omfattas av sekretess.

Granskad: 1 maj 2025