Säkerhetskrav för hoppborgar
Uppblåsbara hoppborgar kan medföra en allvarlig risk om barn som hoppar kan slungas ut eller falla ur borgen och landa på ett hårt underlag. Du som har eller hyr en uppblåsbar hoppborg, eller du som hyr ut till andra, har ett ansvar för säkerheten. Förutom hoppborgar finns det även uppblåsbar lekutrustning som har krav på säkerhet, till exempel hoppkuddar.
Tänk på det här
Allvarliga skallskador vid lek i hoppborgar har inträffat i Sverige. I andra länder har flera dödsfall skett.
Säkerhetskrav för uppblåsbara hoppborgar finns i standarden SS-EN 14960-1:2019 från Svenska institutet för standarder (SIS).
Krav i standarden anger bland annat att det ska finnas personal vid borgen som håller uppsikt.
Uppsikten gäller både över antalet barn, hur de använder borgen och över omgivningen kring borgen.
Om borgen lämnas obevakad ska du som är ansvarig se till att den utryms och töms på luft först. Standarden SS-EN14960-1:2019 på SIS webbplats
Välj vad du vill läsa mer om
När du hyr ut hoppborgar till privatpersoner, företag, organisationer eller event är det viktigt att du har kunskap om säkerhetsreglerna för hoppborgar så att barnens lek kan ske på ett säkert sätt. Hoppborgen ska uppfylla krav i säkerhetsstandarden SS-EN 14960-1:2019..
Krav enligt standarden SS-EN 14960-1:2019
Säkerhetsstandarden "Hoppborgar och liknande uppblåsbar lekutrustning” från Svenska institutet för standarder (SIS) tar upp grundläggande säkerhetskrav vid konstruktion, tillverkning, provning och användning av hoppborgar. Standarden definierar ditt ansvar som uthyrare och omfattar bland annat att du ska:
- genomföra rutininspektion och årlig inspektion
- bedöma hur många personer som krävs för att övervaka hoppborgen
- ge den som hyr säkerhetsinformation angående användandet av hoppborgen
Standarden EN14960-1:2019 på SIS webbplats
Rutininspektion inför varje användning
Du som är uthyrare, eller en av dig utsedd person, ska utföra en rutininspektion. Inspektionen ska utföras före varje användning. Är du som uthyrare inte själv på plats och genomför inspektionen ska du förse den som hyr hoppborgen med information om hur installationen och inspektionen ska göras. Rutininspektionen innebär kontroll av att:
- platsen för hoppborgen är lämplig
- alla förankringar är säkra och på plats
- stötabsorberande mattor är på plats
- det inte finns några hål eller revor i tyg eller sömmar som påverkar säkerheten
- rätt fläkt används
- lufttrycket i borgen är tillräckligt för att ge en fast och tillförlitlig grund
- det inte finns några exponerade elektriska delar och att kablar inte är slitna
- stickproppar, uttag, strömbrytare etc. inte är skadade
- anslutningsröret och fläkten är fast förbundna med varandra
- fläkten är säkert placerad.
Årlig inspektion
En årlig inspektion bör utföras av en person med erforderlig kompetens om standardens krav. Vad den årliga inspektionen ska innefatta framgår av standarden. Brister som upptäcks vid inspektionen ska åtgärdas. Tillverkaren ska ge information om hur inspektion av utrustningen går till och med vilka intervall det ska göras.
Underhåll av hoppborgen
För att avhjälpa fel och bibehålla en god säkerhetsnivå bör utslitna delar bytas ut. Hål och trasiga sömmar åtgärdas och defekta konstruktionsdelar byts ut. Alla ändringar som påverkar hoppborgens väsentliga säkerhet ska endast göras efter samråd med tillverkaren eller en person med erforderlig kompetens om standardens krav.
Bifoga användar- och säkerhetsinstruktioner
Till hoppborgen ska du bifoga tillräckliga användar- och säkerhetsinstruktioner. Som uthyrare ska du kunna visa upp den information som du förser de som hyr av dig med. Instruktionerna bör bland annat innehålla information om:
- att hoppborgen ständigt ska övervakas
- hur man lotsar personer i och ur hoppborgen på ett säkert sätt
- att användarnas längd inte får överskrida maxlängden
- att antal användare inte får överskrida maxantalet
- minsta antalet driftspersonal som krävs
- att skor, vassa föremål, mat och andra olämpliga objekt ej ska tas in i hoppborgen
- att ingången ska hållas fri från hinder
- att förbjuda användarna från att klättra eller hänga på väggarna
- vad som ska göras i händelse av en nödsituation eller olycka.
Tillverkaren ska förse uthyraren med information kring detaljer för bland annat:
- installation; till exempel förankring och antalet förankringspunkter och maximalsäker vindstyrka
- användning; till exempel begränsningar i antal användare och användarnas längd, information om vad som ska övervakas
- inspektion och underhåll.
Dokumentation du bör ha för din hoppborg
Som uthyrare ska du kunna visa upp att hoppborgarna du hyr ut uppfyller standarden för hoppborgar genom att:
- uppvisa protokoll/certifikat från provning och inspektion av hoppborgen
- dina rutiner för underhåll och inspektion av hoppborgen
- ditt register över inspektioner, underhåll, ändringar av hoppborgen
- ditt register över inträffade olycksfall.
Hoppborg för hemmabruk är inte till för uthyrning
En hoppborg för hemmabruk ska inte användas för uthyrning för offentligt bruk då den inte är utformad för att tåla sådan belastning. Hoppborgar för hemmabruk är leksaker och ska vara CE-märkta. Hoppborgar för uthyrning får inte vara CE-märkta utan ska uppfylla standarden EN14960-1:2019.
När du sätter upp en hoppborg är det viktigt att du har kunskap om säkerhetsreglerna för hoppborgar så att barnens lek kan ske på ett säkert sätt. Se till att följa de instruktioner som finns. Om du hyr ska du få instruktionerna från den du hyr av. Tänk särskilt på:
- Hoppborgens placering – undvik hårda underlag och se till att det är fri yta runt hoppborgen.
- Se till att det finns stötdämpande material runt hoppborgens öppningar.
- Hoppborgen ska vara förankrad, hel och ordentligt uppblåst.
- Du är skyldig att övervaka hoppborgen hela tiden den är uppblåst.
Konsumentverkets faktablad - Tänk på det här när det gäller hoppborgar och säkerhet
Följ anvisningarna för säkerhet
Om du hyr en hoppborg ska uthyraren förse dig med information om användande av hoppborgen så att det kan ske på ett säkert sätt. Före användning ska en rutininspektion göras. Uthyraren ska genomföra rutininspektionen, eller utse en person som ska utföra den.
Är uthyraren inte själv på plats och genomför inspektionen ska uthyraren förse dig som hyr hoppborgen med information om hur installationen och inspektionen ska göras.
Hoppborgens placering
Ha stötdämpande underlag och se till att det är fri yta runt borgen. Konsumentverket har kännedom om flera olyckor där barn ramlat ut från hoppborgar och landat med huvudet på hårt underlag vilket lett till allvarliga skallskador. Skallskadorna har inträffat på betong, asfalt och hårt trälaminatgolv.
Hoppborgar med öppningar som barn kan falla ut igenom eller väggar som barn kan komma upp på och över får inte ställas upp utan stötdämpande underlag motsvarande fallhöjden. Detta för att förebygga risk för fallskador.
Runt hoppborgens entréer ska det finnas stötdämpande underlag på en yta av 1,2 meter ut från alla sidor.
Utrymmet runt hoppborgen ska vara fritt från föremål som kan orsaka skada om ett barn faller ut ur hoppborgen. Sådana föremål kan vara till exempel staket, stolpar, möbler, skyltar och papperskorgar.
Hoppborgen ska vara förankrad, hel och ordentligt uppblåst
Konsumentverket har kännedom om flera dödsolyckor i andra länder där hoppborgar blåst iväg med användare inuti. Hoppborgen har flugit iväg och användare har kraschlandat. Även i Sverige har hoppborgar blåst iväg med följd att barn skadats.
Förankringspunkter
Varje hoppborg ska ha minst sex förankringspunkter runtom borgen men det kan behövas fler beroende på hoppborgens storlek. På gräs är det lämpligt med markförankring. Där markförankring inte kan ske kan man använda sig av sandsäckar eller andra vikter. Hårda förankringsdelar får inte placeras så att barn kan ramla på dem. Detaljkrav på utformning av de olika förankringstyperna finns i standarden.
Vid frisk vind räcker det inte med förankring. Hoppborgar ska då inte användas alls på grund av risken att de blåser iväg.
Hel och ordentligt uppblåst
Kontrollera att hoppborgen är hel och inte har några skador. För att hoppborgen ska ge en fast och tillförlitlig grund är det viktigt att rätt fläkt används och att anslutningen fungerar. Se till att hoppborgen blir ordentligt uppblåst. Brister vad gäller hoppborgens uppblåsning kan resultera i att hoppborgen sjunker ihop med barn inuti, vilket medför en kvävningsrisk. Fläkten ska vara skyddad så att barn inte kan komma åt att sticka in fingrar i den eller att någon obehörig kan komma åt att stänga av den.
Du är skyldig att övervaka hoppborgen hela tiden
En hoppborg får inte användas utan övervakning av personal. Den ska övervakas hela tiden när den är uppblåst. Uthyraren ska förse dig med information om vad som krävs gällande övervakningen. Är hoppborgen obevakad måste den tömmas på luft och strömkällan ska inaktiveras. Den som övervakar hoppborgen ska vara lätt att identifiera och ska bland annat kontrollera:
- att antal användare inte överskrider maxantalet vilket kan leda till att barn krockar med varandra för att det är för trångt i hoppborgen
- att användarnas längd inte överskrider maxlängden vilket kan leda till att barn som är för långa i förhållande till hoppborgens väggar studsar eller välter ur hoppborgen
- att användarna inte klättrar och hänger på väggarna, vilket kan leda till att barn ramlar ur hoppborgen
- att man kan gå in och ur hoppborgen på ett säkert sätt för att undvika att barn skjuts iväg till följd av ett annat barns hoppande på entrérampen.
Förutom hoppborgar finns det en mängd lekutrustning som är uppblåsbar. Det är utformningen som avgör vilka säkerhetskrav som ställs på utrustningen. För permanent installerade hoppkuddar finns särskilda, kompletterande krav. Hoppkudden känns oftast igen på dess välvda form och att den har tyget fastmonterat i marken. Standarden för hoppborgar kompletteras med en särskild del som adresserar specifika säkerhetskrav för hoppkuddar. Säkerställ att din hoppkudde möter relevanta krav i standarderna EN 14960-1 och EN 14960-2 som finns hos Svenska institutet för standarder (SIS).
Standarden SS-EN14960-2:2019 på SIS webbplats
Användare ska få säkerhetsinformation
Till skillnad från hoppborgar behöver hoppkuddar, enligt standarden, ingen konstant övervakning av personal. De som hoppar ska dock få relevant säkerhetsinformation. Till exempel finns begränsningar för hur många användare som får hoppa samtidigt för att minimera risken för krockar och andra olyckor.
Inspektion och underhåll ökar säkerheten
Rutinmässiga kontroller ska göras innan varje tillfälle som utrustningen ska användas. Det kan till exempel handla om att kontrollera sömmarna, islagsytan och eventuella avspärrningar. Utrustningen får inte användas om någonting är skadat. Underhåll ska utföras regelbundet. Exempel på åtgärder som kan vara nödvändiga för att upprätthålla säkerheten är att hoppkudden ska rengöras, skräp och föremål ska plockas bort samt att fläkten och det stötdämpande underlaget kontrolleras. Tänk även på att det inte ska finnas föremål permanent eller tillfälligt i närområdet som barn kan trilla på när de studsar av.
Relevant information på svenska
När du köper en hoppkudde ska du få nödvändig produktinformation på svenska från tillverkaren eller säljaren. Bland annat ska du få veta hur många personer som får hoppa samtidigt och vilka andra säkerhetsråd som gäller.
Granskad: 29 februari 2024