Om Konsumentverket

Du har kommit till en teckenspråksida.
Konsumentverket är en statlig myndighet som har i uppgift att bevaka konsumenters intressen.

Regeringen och riksdagen bestämmer konsumentpolitikens mål och sätter ramarna för Konsumentverkets arbete.

Konsumentverket leds av en generaldirektör som också är Konsumentombudsman (KO). Konsumentombudsmannen (KO) bevakar marknaden och försvarar konsumenternas intressen mot företag i domstol.

Vi arbetar med:

  • tillsyn mot företag
  • ta emot anmälningar
  • överenskommelser med näringslivet
  • att varor och tjänster ska vara säkra
  • att hjälpa konsumenter att få ihop sin privatekonomi
  • att utbilda och ge stöd till konsumentverksamhet i kommunerna
  • att stärka unga att bli medvetna konsumenter
  • oberoende vägledning till konsumenter via Hallå konsument
  • oberoende vägledning till konsumenter vid köp från andra länder inom EU
  • att omvärldsbevaka och ta reda på konsumentproblem på olika marknader

Oberoende vägledning via Hallå konsument och ECC Sverige

Hallå konsument är en upplysningstjänst som ger oberoende vägledning direkt till konsumenter. Hallå konsument samarbetar med flera myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och kommunernas konsumentvägledning. 

Hallå konsument är även vägen in till ECC Sverige som kan hjälpa dig med gränsöverskridande rådgivning. ECC Sverige erbjuder kostnadsfri rådgivning till dig som köpt en vara eller tjänst från ett land inom EU samt Norge, Island och Storbritannien.

Konsumentrådgivning på teckenspråk på Hallå konsuments webbplats

Utbildning och stöd till kommunernas konsumentvägledare

De flesta svenska kommuner erbjuder sina invånare konsumentvägledning. Du kan också få rådgivning i privatekonomiska frågor.

Du kan söka efter kontaktuppgifter till konsumentvägledaren i din kommun på hallakonsument.se

Senast granskad 3 maj 2022