Ångra eller avboka en flygresa

Du har ingen lagstadgad ångerrätt när du bokar en flygresa. Flygbolagets egna villkor gäller. Du kan däremot avboka resan och få tillbaka flygskatt och andra eventuella avgifter som flygbolaget inte behöver betala på grund av att du inte reste.

Avbokning och ångerrätt för flygbiljett – tänk på det här

  • Varje flygbolag har egna resevillkor. Dina möjligheter att få pengarna tillbaka när du avbokar en vanlig flygbiljett beror på villkoren för din bokning. 

  • Du har ingen ångerrätt på flygbiljetter men det går alltid att avboka en flygresa. Om du inte har ett avbeställningsskydd får du bara tillbaka pengar för flygskatt och andra eventuella avgifter som flygbolaget inte behöver betala på grund av att du inte reste.

Dina möjligheter om du ångrar köpet

  • Du har ingen ångerrätt när du köper flygbiljett, men du kan avboka resan. Hur mycket pengar du har rätt att få tillbaka från flygbolaget när du avbokar beror på vilken biljett du köpt. Det är alltså villkoren för din biljett som styr vad du har rätt till, inte skälet till varför du vill avboka.

    Du har oavsett biljettyp alltid rätt att få tillbaka flygskatt. Du har även rätt att få tillbaka vissa avgifter. Du ska få tillbaka de avgifter flygbolaget inte behöver betala på grund av att du inte reser.

    Har du köpt en avbokningsbar biljett har du rätt att få tillbaka hela biljettpriset.

    Vänd dig till ditt flygbolag för att avboka och kräva tillbaka pengarna du har rätt till. Flygbolaget har rätt att ta ut en kostnad för att betala tillbaka, men bara om det framgår av villkoren.

    Omboka biljett

    Flygbolag kan även erbjuda biljetter som går att omboka. Vill du resa vid ett annat tillfälle får du undersöka vad som gäller för din biljett. Du kan även kontakta flygbolaget för att kolla om det går att boka om resan.

    Om du köpt flygbiljetten via en resebyrå

    Även om du köpt din flygbiljett via en resebyrå eller reseförmedlare är det som regel flygbolaget du ska vända dig till för att avboka eller omboka. Det är alltså oftast flygbolagets villkor för den biljett du köpt som reglerar vad du har rätt till.

  • Ett avbeställningsskydd är en slags försäkring. Det gör att du är bättre skyddad om du vill avbeställa din resa.

    Ett avbeställningsskydd kan du skaffa på olika sätt, som till exempel:

    • köpa av resebyrån eller flygbolaget som säljer dig biljetten,
    • genom en utökad hemförsäkring,
    • betala en del av resan med kort där reseförsäkring ingår.

    Det är villkoren för avbeställningsskyddet som avgör under vilka förutsättningar du kan avboka en biljett. Du kan till exempel behöva vara sjuk och ha en läkarintyg som visar det.

    Köpet av avbeställningsskydd ska gå att ångra om du köpt det på distans och det i övrigt uppfyller reglerna för ångerrätt.

    Mer om avbeställningsskydd på Konsumenternas Försäkringsbyrås webbplats

  • När du köper en flygresa är det villkoren för resan som styr. Därför är det viktigt att läsa igenom dessa noga.

    Att du känner en oro för att genomföra en resa på grund av till exempel en pandemi, avrådan från UD eller oroligheter på resmålet, är inte tillräckligt för att ha rätt att avboka resan och få full återbetalning.

    Har du köpt en icke återbetalningsbar flygbiljett är flygbolaget alltså inte skyldig att ge dig pengarna tillbaka för biljetten om du själv avbokar, oavsett skäl.

    Om du inte vill eller kan utnyttja flygbiljetten kan du alltid kräva att få tillbaka pengar för flygskatt och andra eventuella avgifter som flygbolaget inte behöver betala på grund av att du inte reste. Men du kan inte kräva att få tillbaka själva biljettpriset, om du inte har en återbetalningsbar biljett.

  • Har du råkat skriva fel i namnet när du bokar flygbiljetten är det flygbolagets avtalsvillkor som avgör om du kan åtgärda stavfelet. Vissa flygbolag tillåter sina kunder att göra ändringar kostnadsfritt, medan andra tillåter ändringar mot en avgift. I vissa fall kan du bli tvungen att avboka biljetten för att sedan beställa en ny i rätt namn.

  • Kommunens konsumentvägledning

    De flesta kommuner erbjuder konsumentvägledning dit du kan vända dig för kostnadsfri information och stöd. Vilken hjälp som erbjuds varierar från kommun till kommun.

    Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.

    Konsumentverkets vägledning

    Konsumentverket ger kostnadsfri vägledning. Hos oss får du information om dina rättigheter och vilka alternativ du har för att komma vidare. Vi kan inte bedöma ditt enskilda ärende, lösa tvister eller kontakta företag åt dig.

    Kontakta Konsumentverkets vägledare

    Avtal med företag från annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien

    Om du är bosatt i Sverige och företaget är registrerat i ett annat land inom EU, Norge, Island eller Storbritannien kan du få kostnadsfri rådgivning av Konsument Europa. Konsument Europa ingår i ett nätverk av konsumentkontor inom EU. I vissa fall kan Konsument Europa dela ärendet med ett systerkontor i ett annat land för att försöka nå en lösning genom medling.

    Så kontaktar du Konsument Europa

    För att få hjälp med ditt ärende behöver du först ha ställt krav till flygbolaget.

    Sedan behöver du skicka in en beskrivning av problemet och dokumentation som visar vad som har hänt till Konsument Europa. Dokumentation behövs om ditt ärende ska kunna delas med ett systerkontor i ett annat land. Tänk på att behålla dina original och bara skicka kopior till oss.

    Skicka ditt ärende via e-post till: konsumenteuropa@konsumentverket.se

    E-postmeddelandet bör innehålla:

    • dina kontaktuppgifter och företagets namn
    • biljetter eller boardingkort
    • kopia på din reklamation och kraven du har ställt
    • kvitton
    • företagets svar
    • PIR-rapport.

    När du skickat in ditt ärende får du oftast svar inom ett par veckor.

    Konsument Europa kan INTE:
    • Tvinga ett företag att agera enligt lag. Arbetet bygger på att företaget är villigt att samarbeta med ECC-nätverket för att nå en lösning.
    • Medla i ett ärende om vi inte kan identifiera säljaren eller där säljaren vägrar samarbeta med ECC-nätverket.
    • Agera som juridiskt ombud eller hjälpa till när konsumenten redan inlett ett rättsligt förfarande.
    • Hjälpa till vid köp mellan näringsidkare eller köp mellan privatpersoner.
    Har du frågor?

    Konsument Europa är en del av Konsumentverket. Behöver du hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har eller diskutera om och hur du kan gå vidare med ditt ärende kan du kontakta våra vägledare.

    Kontakta Konsumentverkets vägledare

  • I Sverige kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

    ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.

    En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

    Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN.

    Gör en anmälan på ARN:s webbplats

  • Tycker du att företaget bryter mot reglerna eller har oskäliga avtalsvillkor kan du tipsa Konsumentverket genom att göra en anmälan.

    Konsumentverket utreder eller avgör inte ditt enskilda fall, men anmälningar är viktiga för tillsynsarbetet. Konsumentverket kontrollerar att företagen följer reglerna och kan agera mot dem som inte gör det.

    Gör en anmälan till Konsumentverket

Granskad: 6 november 2023

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen
Har du nytta av innehållet på den här sidan?