Besök på restaurang och café
Vilka rättigheter har du om maten är dålig, bordsbokningen inte finns eller om jackan försvinner i garderoben? Läs vad du kan göra om du får problem när du besöker en restaurang, ett café eller något annat matställe.
Tänk på det här
Meddela personalen direkt på plats om du får problem med service, priset eller dålig mat.
Maten som serveras ska vara säker att äta. Anmäl till din kommun om du blivit sjuk av maten.
Du kan begära ersättning om du betalat för att ha jackan i en garderob och den försvinner.
Läs om dina rättigheter
Du kan reklamera (klaga) om det är fel på maten eller drycken du köpt.
Du kan till exempel klaga om:
- du får något annat än det du beställt
- det finns något i maten som inte borde vara där
- maten är kall eller inte tillagad på rätt sätt.
Hur reklamerar du?
Kontakta personal direkt för att klaga.
Du har i första hand rätt att kräva att felet rättas till. Är det ett stort och allvarligt fel eller inte möjligt att rätta till felet? Då kan du kräva prisavdrag eller pengarna tillbaka.
Kommer ni inte överens är det bra att dokumentera det som blivit fel. Du kan till exempel ta bilder på maten som visar felet. Reklamera även skriftligen, till exempel via mejl. Spara en kopia.
Fick du en skada på grund av fel på maten? Då har du rätt att kräva ersättning för den merkostnad skadan innebär för dig. Det kan till exempel handla om ersättning för tandvård om du skadat en tand på något som inte ska finnas i maten.
Tänk på att dina krav på ersättning ska vara skäliga. Du måste kunna bevisa vilken skada du drabbats av. Du behöver även kunna styrka kostnaden, till exempel med ett kvitto.
Skada på grund av vårdslöshet
Blev du skadad av annan anledning inne på restaurangen eller caféet? Halkade du till exempel på ett halt golv eller snubblade på ett omärkt trappsteg? Då kan du också ha rätt till skadestånd. För att ha rätt till det krävs det att ägaren till verksamheten agerat vårdslöst.
Tänk på att dokumentera det du anser har orsakat din skada. Du kan till exempel ta bilder. Du kan även ta namn och telefonnummer till eventuella vittnen.
Vid denna typ av skador ska du börja med att anmäla skadan till verksamheten. De kontaktar då sin ansvarsförsäkring. Fråga även om ägaren har någon kundolycksfallsförsäkring. Då kan du ha rätt till ersättning även om de ansvariga inte anses ha varit vårdslösa.
Undersök också vilka försäkringar du har och vart du kan anmäla skadan som ett försäkringsärende.
Misstänker du att du blivit matförgiftad? Då bör du kontakta miljö- och hälsoskyddskontoret eller motsvarande i din kommun så snart som möjligt så inte fler drabbas.
Det är viktigt att du även berättar det för restaurangen. Ansvaret för att maten är säker att äta ligger hos restaurangen.
Har du fått en bekräftelse på din bokning? Då ska du kunna förvänta dig att du har en bordsreservation.
Skulle det ändå inte finnas ett bord till dig kan du kräva skadestånd för merkostnader du fått. Det kan till exempel vara ersättning för resan till restaurangen. Du behöver kunna styrka kostnaden med till exempel ett kvitto.
Företag får välja vilka de vill sälja till. Restaurangen eller caféet kan alltså neka dig inträde eller neka att servera dig utan att de gör något fel. Men de får inte neka dig på grund av till exempel etnisk tillhörighet, religion eller kön. Då handlar det om diskriminering och det är inte tillåtet.
Du kan läsa mer om diskriminering och göra en anmälan på Diskrimineringsombudsmannens webbplats.
Har restaurangen i förväg informerat om att de tar ut en avbokningsavgift? Då kan de ha rätt att göra det. Men avgiften ska vara skälig. Läs igenom bokningsvillkoren för att se vad som gäller för restaurangen du bokat.
Finns inga avbokningsvillkor kan reglerna i konsumenttjänstlagen gälla. Enligt lagen kan restaurangen ha rätt till ersättning för kostnader de fått på grund av avbokningen. Men de behöver kunna visa att de haft kostnaderna.
Om du glömt att avboka
Har du glömt att avboka? Då kan restaurangen ta ut en avgift för utebliven ankomst, en så kallad "no-show". Hur stor avgiften är ska stå i bokningsvillkoren.
För att få servera alkohol till allmänheten behöver företaget ett serveringstillstånd. Det gäller till exempel för starköl och vin. Kommunen där företaget finns utfärdar tillståndet.
Regler kring servering av alkohol på Folkhälsomyndighetens webbplats
Tillsyn
Kommunen, länsstyrelsen och polisen kan utföra tillsyn enligt alkohollagen. De har rätt att gå igenom företaget med tillhörande utrymmen och ta del av dokument av vikt för tillsynen.
Kontakta i första hand kommunen där företaget finns om du misstänker att ett företag missköter sitt serveringstillstånd.
Alkohollagen
I alkohollagen står det bland annat hur servering av alkohol får bedrivas. Syftet med lagen är att begränsa alkoholens skadeverkningar. Människors hälsa går före ekonomiska intressen och alkoholdrycker ska serveras återhållsamt.
Det ställs även krav på att det alltid ska finnas tillgång till ett varierat utbud av lagad eller på annat sätt tillredd mat. Men efter klockan 23 kan det räcka med ett fåtal enklare rätter.
Du har rätt att få veta var köttet som serveras på restaurangen kommer ifrån.
Restauranger får välja hur de vill visa ursprungslandet för köttet. De kan till exempel skriva det i menyn eller informera dig om du frågar.
Har du betalat för att hänga jackan i en garderob och den har försvunnit? Då kan du kräva att företaget ersätter värdet av jackan. Företaget kan inte friskriva sig från ansvar. Det spelar alltså ingen roll om de till exempel har en skylt som säger att de inte ansvarar för inlämnade saker.
Du kan däremot som regel inte begära ersättning för till exempel din mobiltelefon som låg i jackan. Den rätten har du bara om företaget lovat dig att ta ansvar för den typen av föremål.
Kostnadsfri och obevakad garderob
Har du frivilligt hängt in din jacka i en kostnadsfri och obevakad garderob? Då kan du inte kräva någon ersättning av företaget om jackan försvinner. Då har du hängt in jackan på egen risk.
Mer information
Behöver du hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har? Eller vill du diskutera hur du kommer vidare med ditt ärende? Då kan du kontakta kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning.
Kommunens konsumentvägledning
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig för kostnadsfri information och stöd. Vilken hjälp som erbjuds varierar från kommun till kommun.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Vägledning från Konsumentverket
Konsumentverket ger kostnadsfri vägledning. Hos oss får du information om dina rättigheter och vilka alternativ du har för att komma vidare. Vi kan inte bedöma ditt enskilda ärende, lösa tvister eller kontakta företag åt dig.
Anmäl till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer det ARN rekommenderar.
En normal handläggningstid är cirka 6 månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
- Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
- Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
- Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.
Du behöver skicka med bevisning, till exempel mejl eller foton.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
En del kommuner har konsumentvägledare. De kan ibland hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Reklamera till Visitas Ansvarsnämnd
Kommer du och företaget inte överens kan du även ha möjlighet att reklamera till Visitas Ansvarsnämnd
Visitas Ansvarsnämnds webbplats
Pröva tvisten i domstol
Du kan pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.
Granskad: 1 september 2025