Beslut i målet KO – Santander Consumer Bank AS
Santander överklagade ett förbudsföreläggande från Konsumentombudsmannen, KO, som handlade om kostnader för så kallad privatleasing av bil. Nu har Patent- och marknadsdomstolen, PMD, avgjort målet. Domstolen går på KO:s linje.
Domstolen konstaterar att marknadsföringen har varit vilseledande genom att den gett konsumenterna intryck av att månadshyran är fast under hela avtalets löptid, trots att så inte är fallet.
Enligt domstolen är det angeläget att konsumenter inte vilseleds i fråga om månadsavgiften vid privatleasing av bil är fast eller rörlig eftersom det under avtalstiden kan bli fråga om betydande belopp.
Konsumenten ingår privatleasingavtalet med Santander och att återförsäljarna förmedlar privatleasingsprodukten för Santanders räkning. Det står klart att marknadsföringen skett i Santanders intresse. Därför var det Santanders ansvar att se till att återförsäljarna inte använder sig av otillbörlig marknadsföring. Det förändras inte av att återförsäljarna också kan ha ett intresse av att få affären med konsumenten till stånd, skriver domstolen. Att banken och återförsäljarna inte ingår i samma koncern ändrar inte domstolens bedömning att banken kunnat påverka hur marknadsföringen såg ut.
Domstolen anser – i likhet med KO – att Santander är huvudansvarig för den otillbörliga marknadsföringen. Därför avslår domstolen bankens begäran att Konsumentombudsmannens förbudsföreläggande ska upphävas.
Även vitesbeloppet på tre miljoner kronor står fast. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att ta del av domstolens beslut och föreläggandet kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2023/394.
Fler domar
Dom i målet KO – Tradecom Scandinavia AB
Domstolen dömer företaget Tradecom Scandinavia AB att betala vite på en halv miljon kronor till staten. Försäljning har skett under varumärket Vitalplus.
Dom
2 juni 2025
Dom i målet KO – 4finance AB
Patent- och marknadsdomstolen förbjuder 4finance AB att använda avtalsvillkoret där det tillkommer en avgift för direktutbetalning.
Dom
28 maj 2025
Dom i målet KO – Guldbrev AB
Konsumentombudsmannen, KO, förlorar mot företaget Guldbrev på flera viktiga punkter.
Dom
27 maj 2025