FMI och Konsumentverket redovisar regeringsuppdrag
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
Fastighetsmäklarinspektionen och Konsumentverket har slutfört uppdraget att undersöka förutsättningarna för en sammanslagning av myndigheterna. Redovisningen har nu skickats in till regeringen.
Uppdraget lämnades i november förra året. Sedan dess har myndigheterna tillsammans arbetat med att analysera vilka möjliga effekter och konsekvenser en sammanslagning skulle kunna innebära.
I redovisningen konstateras att det finns flera skillnader i myndigheternas uppdrag, finansiering och förutsättningar. Såväl för- som nackdelar med en sammanslagning har identifierats.
– Det finns flera faktorer som skulle komplicera en sammanslagning. FMI har tillsyn över ett reglerat yrke och har en disciplinnämnd som är ett särskilt beslutsorgan som inte finns inom Konsumentverkets verksamhet. FMI finansieras också av de avgifter som mäklare och mäklarföretag betalar medan Konsumentverket bekostas av skattemedel, säger Gunilla Paulsson, myndighetschef på Fastighetsmäklarinspektionen.
En sammanslagning skulle under en övergångsperiod innebära ökade kostnader, men samtidigt visar beräkningar på en långsiktig effektivisering bland annat genom minskade lokalkostnader.
När ett eventuellt besked om sammanslagning kommer är i nuläget oklart.
– Det är upp till riksdagen att fatta beslut om. Jag kan konstatera att det arbete vi lagt ned på uppdraget utgör ett bra beslutsunderlag, säger Cecilia Tisell, generaldirektör på Konsumentverket.
Redovisning av uppdraget att lämna förslag om organisationsförändring
Kontakt för medierna:
Cecilia Tisell, generaldirektör, via Konsumentverkets presstjänst på telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Pressmeddelande
19 maj 2025
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Säkerhetsbrister förekommer fortfarande.
Pressmeddelande
6 maj 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025