Aktuellt från Konsumentverket
Ta del av alla Konsumentverkets aktuella nyheter, pressmeddelanden, återkallelser, KO har ordet, webbinarier och kampanjsidor.
Aktuellt just nu
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025
KO stämmer elbolag
Tre elbolag i samma koncern har vilselett konsumenter om priset på elen. Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, dem till domstol.
Pressmeddelande
11 juni 2025
KO agerar mot tio kända företag för bristande prisinformation
Trots att företagen lovat rätta sig fortsatte de med bristande prisinformation. Tio företag föreläggs nu att åtgärda felen. Annars hotar höga vitesbelopp.
Pressmeddelande
19 maj 2025
Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Säkerhetsbrister förekommer fortfarande.
Pressmeddelande
6 maj 2025
Många influerare och annonsörer bryter mot lagen
Inläggen måste vara tydligt reklammärkta när influerare gör reklam i sociala medier. Men många bryter mot lagen.
Pressmeddelande
22 april 2025
Misslyckade bilköp kostar svenskarna 4,2 miljarder kronor årligen
Köp av begagnad bil är i särklass det som landets konsumenter klagar mest på och som orsakar störst kostnad för samhället, enligt studie från Konsumentverket.
Pressmeddelande
14 april 2025