Föreläggande Tradecom Scandinavia AB
Konsumentombudsmannen, KO, beslutar nu att företaget Tradecom Scandinavia AB, ska lämna klar och begriplig information vid marknadsföring av hälsokostprodukter via telefon innan distansavtal ingås. Informationen till konsumenten ska ge besked om avtalets bindningstid.
Företaget säljer bland annat hälsokostprodukter under varumärket Vitalplus. Av anmälningar till Konsumentverket framgår att företaget inte tillräckligt tydligt informerat om att konsumenterna, när de tackar ja, ingår ett avtal med bindningstid. Av anmälningarna framgår att konsumenterna inte skulle ha tackat ja om de förstått att det fanns en bindningstid.
Föreläggandet är förenat med ett vite om 500 000 kronor. Ett vite är framåtsyftande och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.
För att läsa föreläggandet kontakta registraturen via konsumentverket@konsumentverket.se och ange diarienummer 2019/1611.
Fler förelägganden
Föreläggande mot Nakdcom One World AB
KO kräver att företaget ska basera prismarknadsföring i procent på det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Bygghemma Sverige AB
Konsumentombudsmannen, KO, kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025
Föreläggande mot Blomsterlandet i Sverige AB
Konsumentombudsmannen kräver att företaget korrekt anger det lägsta priset som varorna sålts för de senaste 30 dagarna före prissänkningen.
Föreläggande
19 maj 2025