Fortsatta säkerhetsbrister för hoppborgar
Hoppborgar som inte sitter fast ordentligt riskerar att blåsa i väg eller välta. Barnen i hoppborgen kan skadas allvarligt. Stickprovskontroller visar att problemen finns kvar.
Konsumentverket fortsätter att granska hoppborgar på marknader, tivolin, snabbmatställen och köpcentrum. Under 2024 gjorde myndigheten fyra besök på platser där hoppborgar fanns uppställda. Resultatet av kontrollen finns nu dokumenterat i marknadskontrollen Hoppborgars säkerhet. Bakgrunden till myndighetens arbete för ökad säkerhet är att flera dödsolyckor inträffat i andra länder när hoppborgar har blåst i väg och i Sverige har barn skadats allvarligt.
–Vi har granskat hoppborgar under flera års tid och märker nu att många företag är bättre på säkerhetstänk än tidigare. Men vi stöter fortfarande på hoppborgar som inte sitter fast ordentligt eller som saknar tillräckligt med stötdämpning runt borgen, säger Anna Strandberg, utredare på Konsumentverket.
Viktigt med personal som kollar
Tre av de fyra granskade företagen hade anställda som höll koll på de lekande barnen och hoppborgarna.
–De kollar till exempel så att det inte är för många barn inne i borgen samtidigt och att ingen klättrar på utsidan. Personalen har även koll ifall hoppborgen behöver utrymmas om det börjar regna eller blåsa för mycket eller om strömmen skulle gå så att borgen kollapsar. Personal som har koll är avgörande för säkerheten och en förbättring mot vad vi har mötts av tidigare, säger Anna Strandberg.
Förbättrad säkerhet
Flera års arbete med kontroller och information till företag och branschorganisationer har gett resultat. Tre av de fyra granskade företagen kunde uppvisa besiktningsprotokoll för sina hoppborgar, vilket är en klar förbättring sedan tidigare kontroller. Flera andra företag har också kontaktat Konsumentverket under projektet och frågat hur de hittar besiktningsmän för hoppborgar.
Fortsatta kontroller
Men stickprovskontrollen visar också att företagen ändå brister i säkerhet. Därför kommer Konsumentverket att fortsätta att kontrollera företag som hyr ut eller använder hoppborgar i olika sammanhang. Myndigheten konstaterar att det är viktigt att fortsätta sprida kunskap om krav och regler för hoppborgar för att förhindra fler allvarliga olyckor eller dödsfall.
Kontakt för medierna:
Anna Strandberg, utredare Konsumentverket, via presstjänsten telefon 054 194020
Marknadskontroll 2024:2 Hoppborgars säkerhet | Publikationer - Konsumentverket
Fler pressmeddelanden
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025