Hälsokostsäljare döms betala två miljoner
NyhetPublicerad: 28 mars 2025
PrenumereraAggressiva försäljningsmetoder och osanningar har kostat konsumenter både pengar och besvär. Nu dömer domstolen två bolag att betala över två miljoner.
Företagen Immitec Sverige AB och det norska Immitec Norge AS överklagade en tidigare fällande dom. Men nu slår även Patent- och marknadsöverdomstolen fast att företagen brutit mot marknadsföringslagen och sammanlagt ska betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift. Avgiften är den högsta som kan dömas ut, och beräknas genom fyra procent av företagets omsättning.
Fanns varken tävling eller vinst
Företagen sysslar med telefonförsäljning av hälsokost, kosttillskott samt hud- och hygienprodukter under namnet Caredirect och ibland Hälsorutan. Företagen har i många fall fått konsumenterna att tro att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis provpaket. Konsumenterna har i stället fastnat i ett abonnemang på hälsokost.
Domstolen skriver att företagen har brutit mot ett stort antal bestämmelser i marknadsföringslagen. Flera av överträdelserna gäller affärsmetoder som finns i den så kallade svarta listan. Överträdelserna har varit särskilt allvarliga och har skett systematiskt.
Förutom vinster som inte finns, och provpaket som inte är gratis, har företagen krävt betalning för varor som konsumenten inte har beställt.
Många konsumenter berörda
Redan i den tidigare domen slog Patent- och marknadsdomstolen fast att företagens affärsmetoder ska kopplas till vite. Samtliga sju punkter i domen är förenade med ett löpande vite på två miljoner varje månad för vart och ett av bolagen. Eventuella framtida överträdelser kan alltså bli mycket kostsamma för företagen. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företagen bryter mot förbuden framöver.
Ytterligare ett försvårande faktum för företagen är att de varit föremål för myndighetens tillsyn flera gånger sedan 2013 och att många konsumenter bedöms ha råkat ut för metoderna.
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025