HD ger KO rätt i målet om Göteborgsvarvets anmälningsavgifter
Det var oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in. Det slår Högsta domstolen, HD, fast och ändrar därmed tidigare domar i lägre instans.
Många löpare som anmält sig till Göteborgsvarvet 2021 blev besvikna när loppet ställdes in för andra året i rad under pandemin. När de dessutom nåddes av beskedet att de inte skulle få tillbaka sin deltagaravgift valde många att vända sig till såväl Konsumentverket som Allmänna reklamationsnämnden för att få rätt mot arrangören, Göteborgs friidrottsförbund, GFIF.
Konsumentombudsmannen, KO, valde därför att ta GFIF till domstol för att få saken prövad.
Men såväl Patent- och marknadsdomstolen som Patent- och marknadsöverdomstolen, PMÖD, kom fram till att GFIF inte agerade fel när det behöll startavgifter motsvarande cirka 40 miljoner kronor.
Tidigare domar har pekat på att arrangören är en ideell förening och därför inte har samma skyldigheter som ett kommersiellt företag, trots att GFIF omsätter stora summor.
PMÖD lämnade samtidigt öppet för KO att överklaga till Högsta domstolen eftersom frågan ansågs som principiellt viktig.
Till skillnad från lägre instanser menar HD att GFIF genomför stora arrangemang som omsätter miljonbelopp och att förbundets ideella karaktär därför inte kan medföra att det var skäligt att behålla startavgifterna. Avtalsvillkoren, där GFIF förbehåller sig rätten att behålla anmälningsavgifterna om loppet ställs in, är att anse som oskäliga och ska förbjudas.
Fler nyheter
Nordic Best Energi bryter mot förbud
Företaget Nordic Best Energi AB har ringt upp konsumenter och felaktigt utgett sig för att representera eller samarbeta med deras befintliga elleverantör.
Nyhet
17 november 2025
Tre viktiga saker att tänka på innan du säljer ditt guld
Priset på guld är högt och många passar på att sälja sitt guld. Men affären blir inte alltid som säljaren tänkt sig. Här är våra tips för att undvika problem.
Nyhet
10 november 2025
Konsumentverket kritiserar villkor om obehöriga transaktioner
Konsumentverket har granskat avtalsvillkor för obehöriga transaktioner med debet- och kreditkort. Resultatet visar att flera villkor strider mot reglerna.
Nyhet
28 oktober 2025