KO förbjuder Kviqs säljmetoder
Mobiloperatören Kviq påstod att de ringde från exempelvis Telia eller Tre, medan de i själva verket inte hade något samarbete med de företagen utan ville sälja sina egna mobilabonnemang.
Nu förbjuder Konsumentombudsmannen, KO, företaget att agera så och om de bryter mot förbudet hotar ett vite på 1,5 miljoner kronor.
Under 2023 och 2024 kom ett 40-tal anmälningar till Konsumentverket med klagomål från konsumenter som råkat ut för vilseledande säljsamtal från företaget. Förutom lögnen att de ringde för mer välkända företags räkning påstod säljarna att man skulle få lägre pris om man tackade ja i ett sms från Kviq. Men i stället för lägre pris innehöll sms:et avtal för ett helt nytt mobilabonnemang från Kviq. Abonnemanget var också bundet i två år.
– Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag. Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.
KO kräver även att företaget är tydliga med vilka de är när de kontaktar konsumenter och att syftet med ett samtal är att sälja företagets egna abonnemang.
Företaget har meddelat att de slutat att sälja mobilabonnemang till privatpersoner utan i stället riktat in sig på företagskunder.
Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot KO:s förbud.
Fler nyheter
HD ger KO rätt i målet om Göteborgsvarvets anmälningsavgifter
Dom i HD - oskäligt av Göteborgs friidrottsförbund att behålla konsumenternas pengar när Göteborgsvarvet ställdes in.
Nyhet
15 augusti 2025
Fler onlineresebyråer åtar sig att återbetala inom 14 dagar för inställda flygningar
Efter EU-gemensam insats - fler onlineresebyråer förbättrar konsumentskyddet
Nyhet
13 augusti 2025
KO stämmer Biljettkungen
Om du köpt biljetter till ett evenemang i andra hand gäller ångerrätten. Biljettkungen AB begränsar ångerrätten och tas nu därför till domstol av KO.
Nyhet
23 juni 2025