KO stämmer elbolag
Tre elbolag i samma koncern har vilselett konsumenter om priset på elen. Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, dem till domstol.
Företagen Stockholms Elbolag AB, Cheap Energy AB och Svealands Elbolag AB, som ingår i koncernen Elify Energy Group, lovar sina kunder rabatt och bra pris på elavtalet. Rabatten löper ut efter tolv månader, vilket företagen informerar om. Men det som inte framgår är att priset på elen höjs rejält efter ett år.
–De här företagen agerar helt oacceptabelt. Det är inte undra på att kunderna känner sig lurade. Man lockar med lågt pris och rabatt, men döljer det faktum att priset blir ett helt annat efter det första året, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
Stockholms Elbolag fälldes 2022 i Patent- och marknadsdomstolen för att bland annat ha låtsats ringa från konsumentens befintliga elleverantör.
Kontakt för medierna
Vid frågor eller för fler kommentarer kontakta presstjänsten 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister
En stor andel av de aktivitetsleksaker som säljs i EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk.
Pressmeddelande
4 september 2025
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning
Idag lämnar Konsumentverket över ett regeringsuppdrag där ett förbud föreslås mot telefonförsäljning.
Pressmeddelande
27 augusti 2025
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025