KO stämmer elbolag
Tre elbolag i samma koncern har vilselett konsumenter om priset på elen. Nu tar Konsumentombudsmannen, KO, dem till domstol.
Företagen Stockholms Elbolag AB, Cheap Energy AB och Svealands Elbolag AB, som ingår i koncernen Elify Energy Group, lovar sina kunder rabatt och bra pris på elavtalet. Rabatten löper ut efter tolv månader, vilket företagen informerar om. Men det som inte framgår är att priset på elen höjs rejält efter ett år.
–De här företagen agerar helt oacceptabelt. Det är inte undra på att kunderna känner sig lurade. Man lockar med lågt pris och rabatt, men döljer det faktum att priset blir ett helt annat efter det första året, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.
Stockholms Elbolag fälldes 2022 i Patent- och marknadsdomstolen för att bland annat ha låtsats ringa från konsumentens befintliga elleverantör.
Kontakt för medierna
Vid frågor eller för fler kommentarer kontakta presstjänsten 054-19 40 20.
Fler pressmeddelanden
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025