KO stämmer HI3G Access AB (Hallon)
Konsumentombudsmannen, KO, har vänt sig till Patent- och marknadsdomstolen med en stämningsansökan som rör företaget Hallons kundtjänst.
KO vill att domstolen ska kräva av HI3G Access AB, med varumärket Hallon, att klart och lättillgängligt lämna uppgift om bolagets telefonnummer på företagets webbplats. Det gäller i efterköpssituationer, och när marknadsföringsåtgärden innehåller en eller flera uppgifter om andra möjliga kontaktvägar till företaget.
KO vill också att domstolen ska förbjuda företaget att i en chattbot felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon.
Företaget marknadsför mobilabonnemang och bredband till konsumenter.
KO vill att domstolen förknippar de båda punkterna med ett vite. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget bryter mot punkterna.
För att ta del av stämningsansökan kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2023/1148.
Fler pågående mål
KO stämmer Nordic Best Energi AB
KO har vänt sig till domstol för att få ett vite mot företaget utdömt.
Pågående mål
17 november 2025
KO stämmer IF skadeförsäkring AB
Försäkringsbolaget IF har haft villkor i sina försäkringar för fritidshus som Konsumentombudsmannen, KO, anser strider mot lagen.
Pågående mål
14 november 2025
KO stämmer Yoik AB
KO, har vänt sig till Patent- och marknadsdomstolen med en stämningsansökan mot företaget Yoik som marknadsför tobaksfritt snus.
Pågående mål
9 juli 2025