KO stämmer mobiloperatören Hallon

PressmeddelandePublicerad: 2 juli 2025

Prenumerera

Företaget Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder med frågor och problem bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer. Men det anges bara i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen. Inte under ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support” där man sannolikt letar om man behöver kontakta företaget.

Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

KO: Svårt få hjälp

–Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Företagets chattbot påstår också att företaget inte har någon kundservice via telefon. Om konsumenten insisterar svarar chattbotten ”Berry” att den inte förstod frågan.

KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

Bakgrund: brister i kundtjänster

Konsumentverket granskade 2023 hur tillgängliga en rad företags kundtjänster var. Anledningen var att många anmälningar till myndigheten visade att kunderna hade svårt att nå företagen för att få hjälp med problem som uppstått.

Kontakt för medierna

Vid frågor eller för fler kommentarer kontakta presstjänsten 054-19 40 20.