KO stämmer Shotluckan AB

Pågående målPublicerad: 12 juni 2025

Shotluckans marknadsföring av alkohol är inte måttfull och bryter mot lagen, anser Konsumentombudsmannen, KO.

Företaget Shotluckan Drift och Produkt AB driver tio barer i Sverige och en i Köpenhamn. Företaget arrangerar också olika event och säljer spritblandningar på Systembolaget. Företaget marknadsför sin verksamhet på den egna webbplatsen och i sociala medier.

Marknadsföring av alkohol (alkoholdryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent) regleras av alkohollagen, och enligt lagen ska särskild måttfullhet iakttas. Lagen säger också att marknadsföringen inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.

Konsumentombudsmannen, KO, pekar på att företagets filmklipp med unga gäster som dricker och skålar, häver i sig shots och dricker öl samt uppmuntrar varandra att svepa shotsen. Bartendern blandar och serverar shotsen på ett påtagligt spektakulärt sätt med eld och sprakande gnistor. Vid ett tillfälle var filmen märkt med mycket liten text i vitt ”all dryck är alkoholfri”, men samma film har visats utan den texten. KO vill att marknadsföringen förbjuds med hänvisning till att den strider mot alkohollagen. I stämningsansökan har KO har också med en film där ett par sveper shots i stället för att hjälpa en person som håller på att drunkna. Det filmklippen avslutas med texten ”Shotluckan. Livet är för kort för att sippa på drinkar!”

För att ta del av stämningsansökan kontakta Konsumentverket och ange diarienummer: 2023/484

Kontakta Konsumentverket